Podpisano umowę na pozyskanie wsparcia środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów PKP Intercity. Zamówienia zostały ulokowane wyłącznie w polskich fabrykach.
PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94% wydatków kwalifikowalnych. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem będących w realizacji zadań obejmujących zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację różnych typów wagonów. Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 mld zł. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 roku.
Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru. To pięć zakładów: poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Te zakłady zajmują się modernizacją wagonów. Z kolei fabryka Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.
Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Będą to linie międzywojewódzkie w ramach zawartej z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski. Lista jest bardzo obszerna.
Gdy PKP Intercity zakończy inwestycje, na które podpisało umowę z CUPT, to łączna suma wszystkich wykorzystanych środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje warte ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, kupno 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. Te środki pozwoliły także na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.