Embraer posłuży czeskiej armii

Embraer KC-390

Dwie maszyny transportowe Embraer C-390 Millenium produkcji brazylijskiego koncernu Embraer zakupią dla swoich Sił Powietrznych Czesi. Ta maszyna robi karierę w NATO – Czechy są piątym państwem Sojuszu, które je zamówiło.

Wartość transakcji nie jest jasna, można ją pod tym względem jedynie porównać z austriackim zakupem czterech C-390  Millennium dla swoich Sił Powietrznych, co miało je znacznie unowocześnić. Austriacy bowiem, podobnie jak polskie Siły Powietrzne, używali trzech coraz bardziej starzejących się maszyn C-130 Hercules. Ten zakup łącznie z pakietem szkoleniowym i logistyczno-remontowym kosztował austriackie Federalne Ministerstwo Obrony nieco powyżej 500 mln euro.

Czeski resort obrony z kolei uzasadnia transakcję tym, że armia musi mieć możliwości nowoczesnego transportu żołnierzy i ciężkich ładunków na znaczne odległości. Jak stwierdziła czeska minister obrony Jana Černochová, pokazały to „lekcje ewakuacji z Afganistanu i Sudanu”.

„Jestem bardzo zadowolona, ​​że ​​udało nam się kupić dla naszych sił powietrznych samoloty, które są w stanie wykonywać te zadania” – dodała.

Samoloty mają zostać dostarczone w przyszłym roku. Prawdopodobna jest opcja na następne dwie maszyny. W grę wchodzi także offset, bowiem czeski przemysł zbrojeniowy ma współpracować z brazylijskim przy tych zamówieniach, zaś według Ministerstwa Obrony Czech na początku października zawarto umowę o współpracy przemysłowej z Embraerem o wartości 82,3 mln dolarów. Co istotne, czeska firma Aero Vodochody jest już zaangażowana w produkcję samolotów C-390, wytwarzając części do maszyn transportowych. Poza Czechami C-390 znalazły się na wyposażeniu Sił Powietrznych Węgier, Brazylii, Korei Południowej, Holandii i Portugalii. Maszyną interesuje się także Norwegia i Finlandia.

Embraer C-390 to dwusilnikowy górnopłat o maksymalnej ładowności 26 ton metrycznych, latający z maksymalną szybkością 0,85 Macha na wysokości do 11 tys. metrów na odległość 2650 km z ładunkiem maksymalnym, a z ładunkiem zmniejszonym do 19 ton metrycznych na odległość 3700 km. Może przewieźć 64 w pełni wyposażonych żołnierzy desantu, jest przygotowany do operacji desantowania i lądowania na lotniskach polowych.

Embraer jest na rynku lotniczym „tym trzecim” między koncernami Airbus i Boeing, firmą zajmującą się produkcją maszyn tras regionalnych, krótko-i średniodystansowych oraz samolotów biznesowych (bizjetów). W III kwartale obecnego roku firma dostarczyła do operatorów lotniczych na całym świecie 57 maszyn cywilnych, co stanowi 33% wzrost w porównaniu analogicznym okresem roku ubiegłego. Z tej liczby 16 maszyn było samolotami transportu komercyjnego, zaś 41 maszynami biznesowymi. Ponadto firma dostarczyła dwie maszyny wojskowe do niewyspecyfikowanych odbiorców.

Stały portfel zamówień firmy w końcu III kwartały 2024 roku osiągnął wartość 22,7 mld dolarów, co jest dziewięcioletnim maksimum.