Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu noweli o drogach dot. via Toll

Warszawa, 28.10.2024 (ISBnews) – Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu nowelizacji ustawy o drogach, zakładającej wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów, których podstawowym celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez redukcję emisji CO2, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

“Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/362 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy, której podstawowym celem jest przyczynienie się do osiągnięcia celów Unii w zakresie klimatu i energii, w tym w szczególności zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez redukcję emisji CO2” – czytamy w wykazie.

Zgodnie z przepisami zawartymi w projektowanej ustawie pojazdy poruszające się po sieci dróg płatnych będą uiszczały opłatę elektroniczną, składającą się z trzech komponentów:
– opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej, różnicowanej ze względu na klasę EURO pojazdu;
– opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej na podstawie emisji CO2 pojazdu – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji CO2;
– opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO.

Klasa EURO pojazdu jest atrybutem niezmiennym, wynikającym z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Klasa emisji CO2 pojazdu jest atrybutem, który może podlegać zmianom (pod warunkiem, że w momencie pojawienia się pojazdu w systemie poboru opłat nie zostanie od razu sklasyfikowany jako niespełniający kryterium emisji CO2 uprawniającego do korzystania z ulgowych stawek opłaty). Kategoria i grupa/podgrupa pojazdu określą wartości emisji CO2 właściwe dla pojazdów danego rodzaju, data pierwszej rejestracji pojazdu pozwoli na ustalenie definicji klas emisji CO2, które będą miały zastosowanie dla danego pojazdu w określonym czasie, a indywidualna emisji CO2 pojazdu umożliwi przypisanie pojazdu do konkretnej klasy emisji CO2.

Pojazdy należące do klasy 2. i 3. będą podlegały reklasyfikacji co sześć lat po dniu ich pierwszej rejestracji, o ile definicje klas emisji CO2 mające wówczas zastosowanie nie będą uprawniały do dalszego korzystania z ulgowych stawek opłaty pojazdu z daną indywidualną emisją CO2.

Opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładana ze względu na emisję CO2 pojazdu będzie różnicowana ze względu na kryterium klas emisji CO2. W zależności od indywidualnej emisji CO2 pojazdu, będzie on przypisywany do jednej z pięciu klas emisji CO2, co będzie miało wpływ na wysokość stawki opłaty elektronicznej. Użytkownik drogi będzie uiszczał opłatę w oparciu o stawkę przyporządkowaną do klasy emisji CO2, zgodnie z posiadaną przez jego pojazd atrybutami: indywidualną emisją CO2, kategorią pojazdu oraz grupą/podgrupą pojazdu.

Tym samym do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną SPOE KAS przekazywana będzie informacja o indywidualnej emisji CO2 pojazdu oraz pozostałych wcześniej wymienionych atrybutach, które będą weryfikowane przez Szefa KAS, na podstawie dołączonych dokumentów (np. świadectwo zgodności) i z danymi zawartymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, podsumowano.

(ISBnews)