Budimex widzi powrót na ‘dobrą scieżkę’ w segmencie kolejowym; złoży oferty w XI i XII

Warszawa, 28.10.2024 (ISBnews) – Budimex przygotowuje się do składania w listopadzie i grudniu br. ofert w przetargach ogłoszonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) i szacuje, że od złożenia ofert do podpisania umów minie ok. pół roku, a prace zaczną się w 2026 r., poinformował członek zarządu, dyrektor operacyjny Budownictwa Kolejowego, Energetycznego i Przemysłowego Maciej Olek. Ocenił, że ogłoszenie w tym roku przez PKP PLK przetargów o wartości 17 mld zł jest realne.

“Jest to rok powrotu na dobrą ścieżkę [w segmencie budownictwa kolejowego]. Nasz główny zamawiający – PKP PLK – w czerwcu zadeklarował ogłoszenie przetargów o wartości 17 mld zł do końca roku, w tej chwili ogłoszone jest 9 przetargów o wartości 11 mld zł, które powinniśmy w listopadzie i grudniu złożyć. Natomiast to przełoży się na podpisanie umów w II połowie przyszłego roku, a realna produkcja pojawi się w spółce w 2026 r.” – powiedział Olek podczas konferencji prasowej.

“Realnym jest ogłoszenie tych przetargów o wartości 17 mld zł do końca tego roku” – dodał, pytany czy są szanse, by PKP PLK wywiązała się ze swoich zapowiedzi.

Podkreślił jednocześnie, że potencjał Budimeksu w segmencie kolejowym przy obecnych warunkach rynkowych jest niewykorzystany.

“Jesteśmy w stanie realizować roboty wartości 3 mld zł [rocznie]. W zeszłym roku to były 2 mld zł, w tym roku walczymy, żeby to było 1,5 mld zł. Widać, że ten potencjał może być lepiej wykorzystany” – wskazał.

W odniesieniu do największego zagranicznego kontraktu kolejowego Budimeksu – budowy łotewskiego odcinka linii Rail Baltica – Olek poinformował, że spółka ma w tej chwili zlecone roboty za ok. 25 mln euro, natomiast zamawiający zagwarantował sobie do dziś 700 mln euro środków.

“Jest dyskusja na temat ostatecznego zakresu inwestycji. Na dziś 700 mln euro jest już zagwarantowane. Całość to 4 mld euro i myślę, że w miarę postępu prac determinacja zamawiającego [by wykonać cały projekt] będzie coraz większa. Na najbliższe 2 lata praca jest” – powiedział Olek, komentując przyszłość tego projektu.

Poinformował, że jednocześnie Budimex przygotowuje oferty na estońskie i litewskie odcinki Rail Baltica, a jego udział w kontrakcie na Łotwie wzmacnia jego pozycję.

Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2023 r. miał 9,8 mld zł skonsolidowanych przychodów.

(ISBnews)