CMR/PIH: Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych spadła o 2% r/r we wrześniu

Warszawa, 23.10.2024 (ISBnews) – Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była we wrześniu br. o 2% niższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o ok. 9%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel.

“Tegoroczny wrzesień, a szczególnie jego pierwsza część, pod względem pogody był przedłużeniem upalnego lata, mimo to sklepy małoformatowe odwiedziło w tym miesiącu o 3% mniej klientów niż w sierpniu, a łączne obroty tych placówek spadły o niemal 6%. Pod względem średnich temperatur wrzesień 2024 r. był tylko nieznacznie słabszy od zeszłorocznego, jednak wiele kategorii wrażliwych na pogodę odnotowała spore spadki. We wrześniu br. klienci sklepów małoformatowych kupili o 12% mniej litrów piwa niż rok wcześniej, natomiast sprzedaż napojów gazowanych i energetyzujących obniżyła się o 8%, a wody butelkowanej – o 8%. Znacznie gorzej sprzedawały się też lody – we wrześniu 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody impulsowe, była aż o 20% niższa niż rok wcześniej. Jednocześnie spore, bo kilkunastoprocentowe spadki, odnotowały słodycze impulsowe, czyli czekoladowe batoniki i wafelki. Gorzej niż przed rokiem radziły sobie również ważne dla mniejszych placówek kategorie alkoholi, takich jak wódki czyste (we wrześniu w sklepach małoformatowych sprzedało się jej aż o 13% mniej niż rok wcześniej) i smakowe, a także papierosy (spadek o około 5%)” – czytamy w komunikacie. 

W czołówce kategorii, których sprzedaż we wrześniu wzrosła, były preparaty pomagające walczyć z jesiennymi infekcjami. Liczba paragonów, na których znalazły się środki na przeziębienie i grypę, wzrosła o 27% w porównaniu z wrześniem 2023 r. Wzrost odnotowały również m.in. konserwy, które były kupowane często w ramach pomocy dla osób dotkniętych skutkami powodzi. Szczyt ich sprzedaży przypadł na trzeci tydzień września, kiedy sytuacja na południu Polski była najtrudniejsza.

Wśród kategorii, których sprzedaż w sklepach małoformatowych najmocniej spadła, wymieniono m.in. “mocno drożejące” masło (we wrześniu br. liczba paragonów z tym produktem była o 22% niższa niż rok wcześniej), a także cukier (spadek wolumenu sprzedaży o 20%). Obecnie za kilogram cukru klienci sklepów małoformatowych płacą średnio 3,70 zł, to wprawdzie o około 30% mniej w porównaniu z wrześniem 2023 r., ale jednocześnie cena ta jest ponad 1 zł wyższa niż cena cukru największych sieciach dyskontów, dlatego część klientów właśnie tam przenosi zakupy podstawowych produktów, wskazano także.

We wrześniu klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 24,24 zł, co oznacza wzrost o prawie 8% w porównaniu z wrześniem 2023 r. Średnia liczba opakowań w koszyku we wrześniu wyniosła 3,8%, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z wrześniem 2023 r.                    

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

(ISBnews)