Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

Warszawa, 18.10.2024 (ISBnews) –  Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 14-18 października.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Zbiory zbóż: Globalne zbiory zbóż w sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 315 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). We wrześniu br. IGC szacowało te zbiory również na poziomie 2 315 mln ton. Z kolei szacunki na obecny sezon 2023/2024 mówią o 2 306 mln ton (wobec  2 304 mln ton we wrześniowych prognozach).

Płatności bezpośrednie: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji rolnictwa (ARiMR) rozpoczęła wypłatę zaliczek z tytułu płatności bezpośrednich (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt), przejściowego wsparcia krajowego oraz płatności obszarowych II filaru WPR, tj. płatności ONW, płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych, ekologicznych i zalesieniowych, w ramach kampanii 2024 r., podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Eksport do Chin: Nowa koncepcja handlowa “Jedwabny Szlak handlu mięsem pomiędzy Europą Środkową, a Chinami”, czyli platforma handlowa – Agrohub – umożliwiająca polskim firmom i producentom rolno-spożywczym bezpośrednią współpracę i eksport produktów żywnościowych do Chin – może ruszyć w ciągu najbliższych kilku miesięcy, poinformował prezes Związku Polskie Mięso Jacek Strzelecki.

Pomoc dla rolników poszkodowanych przez powódź: Rząd przyjął rozporządzenie umożliwiające Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) udzielanie pomocy rolnikom poszkodowanym w wyniku powodzi, podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wsparcie dla rolników: Resort rolnictwa przedłużył do 30 października 2024 r. nabór wniosków o przyznanie pomocy na “Rozwój współpracy w ramach systemów jakości żywności” w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027. Dofinansowanie jest skierowane m.in. do grup i organizacji producentów, konsorcjów, spółek cywilnych, stowarzyszeń i spółdzielni. Maksymalne dofinansowanie wynosi 680 tys. zł i wypłacane jest w ramach dwóch obszarów: obszar A – to płatność ryczałtowa, którą można otrzymać na zarządzanie wspólnymi działaniami w danym systemie jakości żywności. Wysokość tego wsparcia to 120 tys. zł na każdym z etapów 4-letniego planu rozwoju współpracy; obszar B – to refundacja kosztów kwalifikowalnych, np. ekspertyz, badań laboratoryjnych, usług doradczych czy szkoleń, do 70 proc. Wysokość takiego dofinasowania może wynieść nawet 200 tys. zł. 

Ceny żywności: Ceny żywności wzrosły o 4,7% r/r we wrześniu i o 3,9% r/r w całym III kw. 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Ceny napojów bezalkoholowych wzrosły odpowiednio o 4,7% i 4,8%.

Ceny produktów mącznych: Ceny mąki spadły o 1,6% r/r we wrześniu i o 2% r/r w całym III kw. 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Ceny pieczywa wzrosły odpowiednio o 5,4% i 5,6%, zaś makronu i produktów makaronowych – o 2,8% i o 2,8%.

Ceny mięsa: Ceny mięsa wzrosły o 3,2% r/r we wrześniu i o 2,6% r/r w całym III kw. 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Ceny mięsa wołowego wzrosły odpowiednio o 4,9% i o 4,3%, wieprzowego – spadły o 1,2% i spadły o 1,7%, drobiowego – wzrosły o 4,7% i o 2,4%, zaś wędlin – wzrosły o 4,3% i o 4,2%.

Ceny mleka i nabiału: Ceny mleka wzrosły o 1,4% r/r we wrześniu i o 0,4% r/r w całym III kw. 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Ceny jogurtu, śmietany, napojów i deserów mlecznych wzrosły odpowiednio o 3,7% i o 3,5%, serów i twarogów – o 3,7% i o 3,1%, jaj – spadły o 0,3% i spadły o 1,9%.

Ceny olejów i tłuszczów: Ceny olejów i tłuszczów wzrosły o 8,7% r/r we wrześniu i o 5,1% r/r w całym III kw. 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Ceny tłuszczów roślinnych spadły odpowiednio o 2,5% i o 4,3%, tłuszczów zwierzęcych – wzrosły o 18,2% i o 13,1%, w tym masła – wzrosły o 20,7% i o 15%.

Ceny napojów: Ceny napojów bezalkoholowych wzrosły o 4,7% r/r we wrześniu i o 4,8% r/r w całym III kw. 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Ceny kawy wzrosły odpowiednio o 3,7% i o 3,4%, herbaty – wzrosły o 5,5% i o 7,3%, zaś wód mineralnych lub źródlanych – wzrosły o 4,7% i o 4,8%. Ceny napojów alkoholowych wzrosły o 2,6% r/r we wrześniu i o 2,6% r/r w całym III kw.

Płatności bezpośrednie: Ustalone zostały stawki płatności bezpośrednich za 2024 r. Wypłata zaliczek na poczet płatności bezpośrednich, w tym ekoschematów obszarowych, rozpocznie się 16 października 2024 r. Wobec dużego zainteresowania ekoschematami obszarowymi w 2024 r. oraz ze względu na ustaloną dla Polski ogólną kopertę na płatności bezpośrednie na 2024 r. konieczne było określenie stawek tych płatności na niższym poziomie niż określono w Planie Strategicznym. Rzeczywiste dane z wniosków o przyznanie wsparcia wskazują, że pomimo redukcji ww. stawek płatności rolnicy realizujący ekoschematy w kampanii 2024 w porównaniu do kampanii 2023 r. otrzymają średnie płatności w EUR na gospodarstwo o ok. 3,2% większe, a na hektar o ok. 1,3% większe. Wynika to w szczególności ze zwiększonej liczby realizowanych ekoschematów w gospodarstwie oraz wyższej planowanej stawki Podstawowego Wsparcia Dochodów (PWD) – wzrost stawki ze 108,54 EUR (2023 r.) do 112,93 EUR (2024 r.). Obniżenie kursu EUR jest głównym czynnikiem wpływającym na spadek płatności wypłacanych w PLN. W kampanii 2024 r. w porównaniu do kampanii 2023 r. rolnicy otrzymają średnie płatności w PLN na gospodarstwo o ok. 4,6% mniejsze, a na hektar o ok. 6,4% mniejsze.

Wsparcie z KPO: Mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP), które ubiegały się o pomoc na inwestycje w przetwórstwo lub wprowadzanie do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury, będą miały więcej czasu na ich realizację. Chodzi o przedsięwzięcia realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem termin został wydłużony do 31 marca 2026 r.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Powierzchnia handlowa: Podaż nowych powierzchni handlowych wyniosła 102 tys. m2 w III kw. br., a w całym roku sięgnie ok. 460 tys. m2, prognozuje agencja doradcza Cushman & Wakefield. Aktualnie w realizacji pozostaje 350 tys. m2, a deweloperzy są w trakcie budowy 44 obiektów handlowych, z czego 26 nieruchomości to całkiem nowe inwestycje.

System kaucyjny: Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) złożyło autopoprawkę ws. przesunięcia systemu kaucyjnego o 6 miesięcy, poinformowała wiceminister w tym resorcie Anita Sowińska.

System kaucyjny: Przesunięcie systemu kaucyjnego o pół roku  – zamiast wdrożenia go od 1 stycznia 2025 roku – cieszy branżę handlową, ale jest niewystarczające i lepiej, żeby zmiany zostały wprowadzone od 1 stycznia 2026 roku, ocenił w rozmowie z ISBnews prezes Polskiej Izby Handlu (PIH) Maciej Ptaszyński.

Płatności w sklepach: Dostęp do wyboru metody płatności w sklepach i punktach samoobsługowych pozytywnie ocenia 7 na 10 Polaków, wynika z badania przeprowadzonego z okazji Tygodnia Płatności Bezgotówkowych.

Promocje: Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Robią tak głównie osoby w wieku 25-34 lat, zarabiające 7 000-8 999 zł netto miesięcznie, z wyższym wykształceniem, wynika z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę BLIX.

Obroty w centrach handlowych: Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 3,8% r/r w lipcu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w w tym czasie o 0,6% niższa niż rok wcześniej.

Powierzchnie handlowe: W Polsce oddano do użytku 103 tys. m2 powierzchni handlowych od lipca do września, a w budowie znajduje się kolejne 337,6 tys. m2, wynika z danych Colliers. Wskaźnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach utrzymuje się na poziomie 3,3%, co świadczy o stabilnym popycie i dobrej kondycji rynku, podkreślili eksperci.

System kaucyjny: Organizacje reprezentujące zarówno branżę napojową, jak również sektor handlu detalicznego, zaapelowały o jak najszybsze podjęcie działań w celu uchwalenia poprawek do przepisów o systemie kaucyjnym mających na celu poprawienie ram prawnych systemu kaucyjnego w Polsce ustanowionych przez poprzedni rząd oraz o równoczesne przesuniecie obowiązku zbiórki w systemie kaucyjnym na 1 stycznia 2026 r. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców, Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, Polskiej Izby Handlu, Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawili apel dotyczący systemu kaucyjnego na opakowania po napojach popierany także przez: Krajową Izbę Gospodarczą Przemysł Rozlewniczy, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków, Związek Polskich Przetwórców Mleka, Polską Izbę Mleka i Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich. Związek Rewizyjny.

HoReCa: Spadku przychodów obawia się 23% zarządzających hotelami, restauracjami i firmami cateringowymi (HoReCa) w IV kw. 2024 roku, 11% prognozuje wzrost zamówień (wobec 20% w III kw.), a 65% nie spodziewa się zmian, wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Więcej inwestować planuje 7,5% firm (wobec 12% w III kw.), 77,5%, jest zdania, że poziom inwestycji nie zmieni się w kw./kw., a 11% obawia się ich zmniejszenia.

Opakowania alkoholi: Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, określający, że opakowanie napoju alkoholowego do 300 ml ma być wykonane ze szkła albo metalu, trafił do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Rząd planuje jego przyjęcie w IV kw.

Parki handlowe: W Polsce otwarto łącznie 22 parki handlowe w I poł. 2024 roku, a na koniec czerwca 2024 roku powstawało 365 300 m2 (GLA) w ramach analizowanych formatów, wynika z raportu JLL i Trei Real Estate Poland. W całym 2024 roku podaż nowej powierzchni parków handlowych według prognoz przekroczy rekordowe 400 tys. m2 GLA. 

Parki handlowe: Obecnie w Polsce funkcjonuje 260 dużych parków handlowych (o GLA powyżej 5 000 m2) o łącznej powierzchni 2,9 mln m2 GLA, wynika z danych Avison Young. Szybki rozwój tego formatu podwoił jego udział w nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce do 18% z 9% w 2010 roku. Ponad 80% nowoczesnej powierzchni handlowej będącej obecnie w budowie to parki handlowe. W trakcie budowy lub rozbudowy jest 35 dużych parków (powyżej 5 000 m2 GLA), a 13 z nich przekracza 10 000 m2 GLA.

Piwo: W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku pięciu największych producentów piwa w Polsce odnotowało łączny spadek udziału w półce sklepowej o 3,45 pkt proc. Jednocześnie Browary rzemieślnicze w Polsce zwiększyły swój udział w ekspozycji na półkach sklepowych o 1,77 pkt proc., podał eLeader, przedstawiając wyniki badania przeprowadzonego z wykorzystaniem stworzonego przez siebie narzędzia, jakim jest Shelf Recognition AI.

ROZWÓJ BIZNESU

Ambra: Zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy Ambry zdecydowało o przeznaczeniu 27,73 mln zł z zysku za rok obrotowy 2023/2024 na dywidendę, co oznacza wypłatę 1,1 zł na akcje, podała spółka. Dzień dywidendy wyznaczono na 30 października, a dzień wypłaty na 13 listopada 2024 r.

LPP: Nadzwyczajne walne zgromadzenie LPP wyznaczone na 15 listopada ma powołać nowego wiceprezesa zarządu, wynika z projektów uchwał na NWZ. Wczoraj spółka podała, że prezes Marek Piechocki ogłosił zamiar zgłoszenia walnemu zgromadzeniu Marcina Bójki jako kandydata do powołania w skład zarządu w roli wiceprezesa – dyrektora finansowego spółki. Wcześniej tego dnia dotychczasowy wiceprezes Przemysław Lutkiewicz zrezygnował z pełnienia funkcji w zarządzie spółki z powodów zdrowotnych.

LPP: Wiceprezes zarządu LPP Przemysław Lutkiewicz rezygnacji z pełnienia funkcji w zarządzie spółki, podało LPP. Lutkiewicz wskazał, iż rezygnacja następuje z powodów zdrowotnych, podano także. W związku z rezygnacją w dniu dzisiejszym wygasł mandat Przemysława Lutkiewicza do pełnienia funkcji w zarządzie, zakończono. 

LPP: Prezes zarządu LPP Marek Piechocki ogłosił zamiar zgłoszenia walnemu zgromadzeniu Marcina Bójki jako kandydata do powołania w skład zarządu w roli wiceprezesa – dyrektora finansowego spółki, podało LPP.

Grupa Żabka: Chce nadal otwierać ponad 1 tys. sklepów rocznie w Polsce i Rumunii, poinformował prezes Żabka Group Tomasz Suchański.  Grupa zamierza m.in. podwoić sprzedaż do klientów końcowych do 2028 r., a jeśli chodzi o ekspansję międzynarodową, to Grupa na razie będzie skupiać się na rozwoju konceptów, które już ma i nie sądzi, żeby coś się zmieniło w najbliższym czasie. Prezes ocenił, że rynek detaliczny odzyskał siły w III kw., ale nie spodziewa się turbulencji w IV kw.

Grupa Żabka: Nie planuje w najbliższym czasie emisji akcji, poinformował prezes Żabka Group Tomasz Suchański.

Grupa Żabka: Akcje Grupy Żabka zadebiutowały w czwartek 17 października na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Na otwarciu kurs akcji wzrósł wobec ceny odniesienia o 6,98% i wyniósł 23 zł. Ok. godz. 9:20 kurs wynosił 22,5 zł i rósł o 4,65%.

Grupa InPost: Użytkownicy InPost Pay mogą korzystać z usługi płatności odroczonej, podał InPost. Pilotaż nowej usługi, w ramach której można zamówić produkty i zapłacić za nie w ciągu 30 dni, ruszy najpierw w sklepach Ochnik, Ryłko i Militaria.pl, a następnie usługa zostanie rozszerzona na pozostałych merchantów. Kolejną nowością jest płatność za pomocą InPost Pay za wszystkie usługi w aplikacji InPost Mobile, w tym za bezetykietowe nadania czy przedłużenie czasu odbioru paczki.

Shoper: Nawiązał partnerstwo z Orlen Paczką. Dzięki tej współpracy klienci sklepów online na platformie Shoper zyskują dostęp do sieci 12 000 punktów odbioru paczek.

Allegro: Zdecydowało o wstrzymaniu pilotażowego programu sprzedaży alkoholu na swojej platformie, podała spółka. Na razie chce obserwować sytuację związaną ze zmianami legislacyjnymi i na tej podstawie decydować o kolejnych krokach związanych z uruchomieniem sprzedaży alkoholu.

Grupa InPost: Po przejęciu 100% Menzies Express i Newstrade w Wielkiej Brytanii, Grupa InPost traktuje Irlandię jako swój “naturalny, potencjalny kolejny krok”, jednak na razie nie przedstawia konkretnych planów w tym zakresie, poinformował założyciel i CEO InPostu Rafał Brzoska. Przejęty segment Newstrade brytyjskiej firmy dostarcza tradycyjną prasę m.in. do Irlandii.

Grupa InPost: Nabyła pozostałe 70% udziałów Menzies Express i Newstrade za 60,4 mln GBP. To przejęcie pozwala Grupie InPost w pełni kontrolować proces logistyczny w UK, podała spółka. InPost w ostatnim roku notuje w Wielkiej Brytanii bardzo silny wzrost, co przełożyło się na trzykrotne zwiększenie przychodów r/r. Kontrola nad Menzies pozwoli InPost na skalowanie operacji na rynku brytyjskim, aby sprostać rosnącemu popytowi, podkreślono.

Allegro: Roy Perticucci przejdzie ze stanowiska CEO Allegro.eu do roli specjalnego doradcy Grupy Allegro. Planowana zmiana nastąpi 26 czerwca 2025 roku, kiedy to powinno odbyć się walne zgromadzenie akcjonariuszy Grupy Allegro, podała spółka.

Grupa Muszkieterów: Zdecydowała się na rozwój własnej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych przy sklepach Intermarché  i Bricomarché, a Elocity zostało partnerem technologicznym w tym projekcie, podało Elocity.

Erli: Marketplace nawiązał współpracę z DPD, tym samym rozszerzając ofertę Metod Dostaw Erli. Usługa Erli DPD Kurier jest już dostępna i mogą ją oferować kupującym wszystkie e-sklepy zarejestrowane na platformie.

McDonald’s Polska: 14 października Anna Papka dołączyła do zespołu zarządzającego McDonald’s Polska, obejmując stanowisko impact lead – dyrektorki ds. relacji korporacyjnych i wpływu. Pokieruje zespołem kształtującym wizerunek oraz wzmacnianie zaufania do marki.

Bain & Company w Polsce: Ma nowego partnera zarządzającego – od początku października 2024 roku warszawskim biurem kieruje Patryk
Rudnicki, lider praktyki Retail & Consumer Products, z firmą związany niemal od 10 lat. Patryk Rudnicki od ponad 12 lat wspiera wiodących graczyna rynku handlu detalicznego i produktów konsumenckich, szczególnie w branżach e-commerce, spożywczej, a także rozrywki i stylu życia. Od pięciu lat kieruje działaniami rekrutacyjnymi warszawskiego biura, wspierając rozwój zespołu Bain w Polsce i całym regionie CEE.

Dell: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zobowiązał Dell do zmiany praktyk i modelu sprzedaży, bo zasady sprzedaży rozwiązań informatycznych, komputerów i innych produktów tej marki mogły naruszać konkurencję. Prezes wydał też drugą decyzję, w której nałożył na przedsiębiorcę karę 6 mln zł za wprowadzenie w błąd podczas prowadzonego postępowania. Postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. “W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie. W efekcie zobowiązania o podpisanie umowy z klientem będzie mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców, bez konieczności uzyskania zgody Dell lub podawania Dell nazwy klienta końcowego. Spółka Dell będzie miała 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. Wydane decyzje nie są prawomocne. 

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Grupa Gobarto: Rozwija ofertę benefitów dla pracowników, wprowadzając program wsparcia psychicznego we współpracy z HearMe. Pracownicy będą mogli skorzystać z konsultacji psychologicznych, terapii indywidualnej oraz warsztatów, które mają na celu wspieranie ich samopoczucia i zwiększenie komfortu pracy w dynamicznej branży mięsnej.

Biedronka: Od 17 października we wszystkich sklepach sieci Biedronka dostępne będą francuskie specjały. Ponad 15 marek pojawi się na sklepowych półkach, zachęcając klientów do odkrycia nowych smaków i artykułów spożywczych prosto z kraju znad Sekwany.

Carrefour: Prowadząc w Polsce obecnie ponad 850 sklepów własnych i franczyzowych, współpracuje na stałe z ponad 3500 dostawców. Z tego 670 współpracuje z siecią od ponad 20 lat, a 177 firm – od ponad 27 lat, czyli od początku obecności sieci w Polsce.

ESG: Wartość ukrytych, nieuwzględnionych w cenach żywności, kosztów środowiskowych i zdrowotnych obecnego systemu upraw i produkcji żywności sięgnęła 12,7 bln USD, podają eksperci Interdyscyplinarnego Centrum Analiz i Współpracy “Żywność dla Przyszłości” za raportem FAO z 2023 roku. . Stanowi to niemal 10% globalnego PKB. W latach 2016-2023 koszty te wzrosły o 9%. Przypadający na 16 października Światowy Dzień Żywności to okazja do zwrócenia uwagi na konieczność podjęcia działań już dziś, aby ograniczyć wpływ produkcji żywności na zasoby przyrodnicze, wodne oraz zdrowie konsumentów.

Allegro: Dzięki istniejącemu od ponad 6 lat programowi Allegro Smart! klienci zaoszczędzili na dostawach ponad 13 mld zł, zaś rekordzista ponad 200 tys. zł. Średnio użytkownik posiadający roczny Smart! oszczędza 600 zł rocznie. Na platformie dostępna jest szeroka selekcja ofert z darmową dostawą – aktualnie ponad 220 mln ofert ma oznaczenie Smart! Klienci korzystający z usługi Allegro Smart najczęściej robią zakupy w godzinach porannych – między 10.00 a 12.00, oraz wieczorami od 20.00 do 22.00. Średnio miesięcznie jest to około 6 zamówień, najczęściej w kategoriach takich, jak: dom i ogród, supermarket oraz zdrowie i uroda. Program Allegro Smart to nie tylko darmowe dostawy i zwroty, ale także różnego rodzaju przedsprzedaże biletów m.in. na koncerty polskich i zagranicznych gwiazd czy sztuki teatralne. Od 2019 klienci otrzymali wcześniejszy dostęp do 34 wydarzeń. Największym zainteresowaniem cieszyły się przedsprzedaże biletów na koncerty Dawida Podsiadło oraz trasę Męskiego Grania. W związku z kolejnymi urodzinami Allegro Smart, klienci mogą wziąć udział w specjalnej loterii, w której do wygrania jest ponad 27 500 tysięcy nagród. Na łowców okazji czeka 27 500 kuponów o wartości 100 zł, 50 zł lub 25 zł na zakupy na Allegro. Dodatkowo dostępne są również nagrody tygodniowe: 5 tys. zł i smartfony marki Samsung. Ale to nie wszystko – w finale loterii na zwycięzców czekają 2 nagrody główne – 200 tysięcy złotych i samochód hybrydowy BMW X1. Aby wziąć udział w loterii należy posiadać aktywny pakiet Smart, zrobić zakupy za minimum 100 zł w ramach usługi i wyrazić zgodę na udział w loterii. Loteria trwa do 2 grudnia.

Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews)