Warszawa, 14.10.2024 (ISBnews) – W Polsce otwarto łącznie 22 parki handlowe w I poł. 2024 roku, a na koniec czerwca 2024 roku powstawało 365 300 m2 (GLA) w ramach analizowanych formatów, wynika z raportu JLL i Trei Real Estate Poland. W całym 2024 roku podaż nowej powierzchni parków handlowych według prognoz przekroczy rekordowe 400 tys. m2 GLA.
Według piątej edycji raportu “Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, do końca I poł. 2024 roku łączna powierzchnia nieruchomości handlowych wyniosła 17,3 mln m2, z czego 17% przypadło parkom handlowym, a 9% tzw. centrom convenience. Od 2018 roku do końca czerwca 2024 roku formaty te stanowiły 59% nowej powierzchni handlowej, a eksperci przewidują, że w kolejnych latach ten trend będzie utrzymywał się na wysokim poziomie. Nowe parki handlowe pojawiają się przede wszystkim w małych miastach i projektowane są zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju na podstawie przyjętych strategii ESG.
W całym 2024 roku podaż nowej powierzchni parków handlowych prawdopodobnie osiągnie kolejny rekord i według prognoz przekroczy poziom 400 tys. mkw. GLA, potwierdzając wiodącą pozycję tego formatu na polskim rynku retail. Łącznie od 2020 roku podaż nowej powierzchni w parkach handlowych w Polsce wyniosła ponad 1,5 mln m2 GLA, a najaktywniejszym graczem w tym segmencie był inwestor Trei Real Estate, który wprowadził na rynek około 123 tys. m2 GLA w ramach 24 obiektów spod szyldu Vendo Park, podano także.
“Wraz z dostosowywaniem oferty do skali lokalnych rynków i potrzeb konsumentów, parki handlowe i projekty typu convenience stały się bardziej popularne w mniejszych ośrodkach miejskich. Warto zauważyć, że istniejąca powierzchnia w ramach tych dwóch formatów, zlokalizowana w miastach liczących 50 tys. mieszkańców i mniej (1,4 mln m2 GLA), jest obecnie większa niż w przypadku miast liczących od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców (0,9 mln m2 GLA). Z drugiej strony, ekspansja parków handlowych i centrów typu convenience jest również obserwowana w głównych polskich aglomeracjach (powyżej 500 tys. mieszkańców). Przy rozwiniętej sieci centrów handlowych w centralnych dzielnicach, w połączeniu z ograniczoną dostępnością gruntów i postępującą suburbanizacją, pojawiła się luka w ofercie handlowej w miastach satelickich” – powiedział director, Research & Consultancy JLL Maciej Kotowski, cytowany w komunikacie.
“Jednym z powodów dynamicznego rozwoju formatu parków handlowych w mniejszych miejscowościach jest większa dostępność atrakcyjnych gruntów. W największych miastach są one z reguły przeznaczane na inwestycje mieszkaniowe. Co więcej, około 1 400 jednostek administracyjnych w Polsce ma ograniczoną lub nie ma żadnej nowoczesnej oferty handlowej. Wśród nich jest 600 małych i średnich miast, co potwierdza ogromny potencjał tych rynków w kontekście rozwoju handlu detalicznego” – dodał dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland Jacek Wesołowski.
Największe braki w dostępie do nowoczesnej oferty handlowej obserwowane są w miastach o populacji 5-15 tys. mieszkańców. W Polsce aktualnie jest około 350 takich miejscowości, które zamieszkuje ponad 3 mln ludzi. Liczby te potwierdzają duże perspektywy rozwoju, jakie stoją przed formatem parków handlowych i centrów convenience, wskazano.
Raport pokazuje również, że w dalszym ciągu większość powierzchni w parkach handlowych zajmują sklepy z tzw. segmentu value retailers, czyli marki takie jak Pepco, Action, TEDi czy Dealz. W przypadku nowoczesnych parków powstałych w latach 2019-2023 odpowiadają one za 32% powierzchni najmu. Na drugim miejscu (około 16% powierzchni) znajdują się operatorzy spożywczy, a za nimi plasują się placówki z segmentu elektroniki (12%) oraz zdrowia i urody (7%). Można zauważyć jednak wzrost zainteresowania obecnością w parkach handlowych wśród marek modowych – aktualnie zajmują one średnio około 10% powierzchni najmu, a ich udział rośnie w nowo powstających inwestycjach. O ewolucji formatu świadczą również obserwowane w ostatnim czasie debiuty marek działających dotychczas głównie w ramach centrów handlowych – swoje pierwsze placówki otworzyły w parkach handlowych takie sieci, jak Sphinx, Starbucks, Apart, Yes czy Verona, czytamy dalej w materiale.
“Parki handlowe stają się coraz atrakcyjniejszym miejscem do rozwoju biznesu. W ich tenant-mixie pojawiają się debiutujące marki. Do końca przyszłego roku łączna powierzchnia tego formatu powiększy się przynajmniej o dodatkowe 500 tys. m2, tworząc nowe możliwości dotarcia do lokalnych odbiorców. W dużych aglomeracjach coraz wyraźniej zaznacza się projektowanie w duchu koncepcji miast 15-minutowych. W tym kontekście parki handlowe odgrywać będą bardzo istotną rolę i rozszerzać swoją ofertę między innymi o kluby fitness, punkty gastronomiczne, centra medyczne czy place zabaw dla dzieci. Staną się tym samym miejscem integrującym lokalną społeczność, oferując znacznie więcej niż możliwość zaspokojenia podstawowych potrzeb zakupowych” – podsumowała senior director, lead of Retail Agency JLL Dagmara Filipiak.
Średnie stawki czynszów w parkach handlowych wahają się w przedziale od 8 do 20 euro/m2/miesiąc, a w dużych galeriach handlowych w Warszawie nawet 135 euro/m2/miesiąc i ok. 45-65 euro/m2/miesiąc w miastach regionalnych (200-500 tys. mieszkańców), zakończono.
(ISBnews)