Mex Polska w strategii na 2024-2028 zakłada dwucyfrowy wzrost EBITDA r/r, rozwój marek

Warszawa, 26.09.2024 (ISBnews) – Mex Polska ogłosiła strategię na 2024-2028, w której będzie koncentrować się na umacnianiu pozycji rynkowej i intensyfikację działań w kluczowych lokalizacjach, jakimi są duże, dochodowe miasta Polski, podała spółka. Spółka będzie rozwijać portfolio, także o nowe marki, i zakłada otwieranie ok. 6 nowych wysokomarżowych lokali rocznie. Zamiarem Grupy jest osiąganie dwucyfrowego wzrostu zysku EBITDA r/r, wypłata dywidendy oraz rozwój także poprzez akwizycje. Spółka nie przewiduje obecnie emisji akcji czy obligacji.

W ramach strategii Grupa planuje rozwijać swoje portfolio zarówno poprzez rozbudowę istniejących konceptów, jak i wprowadzenie na rynek nowych marek – zarówno własnych, jak i pozyskanych w wyniku akwizycji. Dzięki temu spółka zamierza wykorzystać niezagospodarowany potencjał rynkowy. Rozbudowa zdywersyfikowanego portfolio o nowe, wysokomarżowe lokale własne zakłada otwarcie około 6 nowych lokali rocznie, pod warunkiem pozyskiwania atrakcyjnych i dochodowych lokalizacji, podano.

“Nasza strategia na lata 2024-2028 koncentruje się na dużych ośrodkach miejskich, ponieważ to właśnie tam widzimy największy potencjał do generowania zysków. Rynek gastronomiczny w Polsce jest stosunkowo płytki i tylko niewielka ilość miejsc oferuje realną możliwość osiągania wysokiej rentowności. Dlatego stawiamy na rozwój zróżnicowanego portfolio marek i dodawanie nowych konceptów, co pozwala nam skutecznie działać w tych kluczowych lokalizacjach, takich jak Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Katowice, Poznań, Łódź, Kraków oraz najatrakcyjniejszych miejscowościach turystycznych, jak Sopot i Zakopane. Kraków jest tego doskonałym przykładem. To właśnie tam, w prestiżowym Pasażu Bielaka, z powodzeniem wykorzystujemy ten model w ramach kilku naszych konceptów, nie obawiając się kanibalizacji lokalizacyjnej. Wręcz odwrotnie, czujemy synergię pomiędzy tymi lokalami” – powiedział prezes Paweł Kowalewski, cytowany w komunikacie.

Spółka wskazała, że zaproponowane w niniejszej strategii kierunki rozwoju będą realizowane głównie ze środków własnych, jednakże część nowych otwarć będzie finansowana albo kredytami bankowymi (lokale własne) albo ze środkami inwestorów (franczyza). Strategia na lata 2024-2028 zakłada zrównoważony rozwój, operacyjną elastyczność oraz konsekwentne dążenie do wzrostu rentowności, podkreślono.

“Kluczowe obszary to:

  • Koncentracja na dużych aglomeracjach i popularnych miejscowościach turystycznych. Grupa zamierza skupić swoje działania na umacnianiu obecności w największych aglomeracjach miejskich oraz w najchętniej odwiedzanych lokalizacjach turystycznych. Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź – to te miasta generują obecnie około 95% dochodów Grupy. W planach jest utrzymanie tej tendencji w miastach o podobnie dużej skali, w tym ekspansja do Katowic, gdzie do końca 2024 roku planowane jest otwarcie dwóch lokali pod markami Pijalnia Wódki i Piwa oraz Chicas&Gorillas.
  • Umacnianie istniejących marek. W ramach strategii wzrostu, Grupa planuje dalsze umacnianie marek w miastach z obiecującym potencjałem oraz popularnych miejscowościach turystycznych, co pozwoli na pełniejsze wykorzystanie obecnych zasobów oraz dalsze zwiększanie udziałów rynkowych.
  • Rozbudowa sieci o nowe wysokomarżowe lokale. Grupa przewiduje otwarcie średnio sześciu nowych lokali rocznie, z naciskiem na wysokomarżowe lokalizacje, co jest uzależnione od pozyskania dochodowych miejsc spełniających nasze kryteria. Strategia ta zapewni zrównoważony rozwój działalności i dalsze umacnianie pozycji Grupy na rynku. Do końca 2024 roku planowane jest otwarcie minimum 3 nowych lokali, w tym w dwa w Katowicach oraz jeden w Krakowie – w kultowym Pasażu Bielaka. Grupa posiada w tej lokalizacji już 3 lokale w ramach 3 różnych konceptów i nie obawia się kanibalizacji popytu, bazując na potencjale Pasażu oraz znanym profilu konsumenta.
  • Rozwój poprzez akwizycje i własne marki. Kontynuując politykę dywersyfikacji portfolio, Grupa planuje wprowadzenie nowych marek, zarówno poprzez kreowanie własnych konceptów, jak i akwizycje rynkowe. Taka strategia umożliwi lepsze dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów, a także zdywersyfikowanie źródeł przychodów. Dodatkowo Multibranding umożliwia elastyczne dopasowanie konkretnego konceptu do pojawiających się okazji na rynku najmu lokali gastronomicznych.
  • Elastyczność i szybkość działania. Dostosowując się do dynamicznie zmieniających się trendów rynkowych, Grupa stawia na elastyczność w podejmowaniu decyzji. Szybka adaptacja do nowych realiów rynkowych, doskonalenie oferty oraz otwieranie lokali pod istniejącymi szyldami pozwolą Grupie na skuteczną konkurencję i zwiększanie udziałów rynkowych. Zdecydowanie sprzyja temu płaska struktura zarządzania Grupą.
  • Franczyza i rozwój w mniejszych miastach. Grupa zamierza rozwijać model franczyzowy dla marek o solidnych fundamentach, kierując swoje działania na mniejsze miasta, co pozwoli na zwiększenie obecności w regionach o mniejszej konkurencji i większym potencjale lokalnym.
  • Transparentność wobec interesariuszy. Kontynuując politykę otwartości wobec akcjonariuszy i interesariuszy, Grupa wyraża gotowość do dalszego dzielenia się zyskiem poprzez wypłatę dywidendy oraz utrzymanie otwartych kanałów komunikacji. Transparentne zarządzanie informacjami i przejrzystość operacyjna są  priorytetem w relacjach z rynkiem i inwestorami.
  • Utrzymanie poziomu rentowności i wzrost EBITDA. Zamiarem Grupy jest osiąganie dwucyfrowego wzrostu zysku EBITDA rok do roku, jednakże pod warunkiem pozyskiwania właściwych lokalizacji i realizacji założonego planu otwarć” – czytamy w komunikacie.

“Dzięki płaskiej strukturze naszej Grupy, proces zarządzania i podejmowania decyzji strategicznych jest znacząco przyspieszony. Umożliwia to efektywne zarządzanie markami, wprowadzanie szybkich zmian oraz natychmiastowe reagowanie na bieżące problemy i ich sprawne rozwiązywanie” – podsumował wiceprezes Andrzej Domżał.

Spółka dodała też, że wartość rynku gastronomicznego w Polsce wzrosła z 36,5 mld zł w 2022 roku do 39,7 mld zł w 2023 roku, co oznacza wzrost o 8,8%, zaś na świecie wartość rynku gastronomicznego osiągnęła 4,1 bln zł.

Grupa Mex Polska zarządza lokalami gastronomicznymi, rozwija marki: The Mexican, Prosty Temat, Pankejk, Pijalnia Wódki i Piwa, Chicas & Gorillas oraz Spoko Taco. Od 2012 roku spółka jest notowana na głównym rynku GPW.

(ISBnews)