ID Logistics: 19% firm FMCG, e-commerce, fashion&beauty uzależnia przetrwanie od AI

Warszawa, 26.09.2024 (ISBnews) – Swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji uzależnia 19% polskich przedsiębiorstw z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, wynika z raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy logistyki kontraktowej ID Logistics.

“Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty” czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Z raportu wynika, że 47% firm postrzega swoje środowisko pracy jako innowacyjne, zaś neutralny stosunek do tego zagadnienia ma co 3 respondent. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży retail (53%), zaś najsłabiej fashion&beauty (42%). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski. Na pytanie czy dana firma sama wdraża innowacyjne rozwiązania średnia odpowiedzi pozytywnych wyniosła 23%, a największy odsetek własnych wdrożeń deklarują przedstawiciele sektora e-commerce (31%). Na drugim biegunie znalazło się FMCG z wynikiem 16%, wymieniono w informacji.

Ponad połowa (54%) firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają. Najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja (52%). Za nią znalazła się sztuczna inteligencja (34%). Bez względu na rodzaj narzędzia kluczową korzyścią wynikającą z wdrożeń zdaniem respondentów ma być przyspieszenie procesów (53%). Dalej we wskazaniach znalazły się oszczędność energii i wzmocnienie oferty. W przypadku największych barier nad pozostałymi odpowiedziami górują wysokie koszty wdrożeń (58%). Co szczególnie istotne i optymistyczne, znacznie mniej firm wskazało na niewystarczającą technologię i niechęć do podjęcia ryzyka, podano także.

“Z badania ID Logistics wynika także, że niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Przyznaje się do tego jedynie 21% respondentów. Częściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln zł), działające także poza polskim rynkiem. Część obaw związanych w wdrożeniem AI dotyczy także kwestii bezpieczeństwa danych (cyberbezpieczeństwa)” – czytamy dalej.

Raport “Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w III kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion& beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.

(ISBnews)