Największy polski ubezpieczyciel sprawnie obsługuje szkody po powodzi na Dolnym Śląsku, dzięki czemu poszkodowani ubezpieczeni będą mogli szybciej zająć się odbudową lub remontami zalanych nieruchomości i odtworzeniem innego utraconego mienia.
PZU był w pełnej gotowości do niesienia pomocy jeszcze przed nadejściem wielkiej fali. Zwiększono obsadę infolinii, aby sprawnie przyjmować nadzwyczajną liczbę zgłoszeń. Aktywowano preobsługę szkód, kontaktując się z klientami na zagrożonych obszarach i sprawdzając, czy nie potrzebują pomocy assistance lub chcą zgłosić szkodę. Wysłano też na Dolny Śląsk Mobilne Biura PZU Pomoc, by od razu na miejscu ułatwić poszkodowanym zgłaszanie szkód i uzyskiwanie odszkodowań na tzw. szybkiej ścieżce obsługi (wypłaty odszkodowań nawet tego samego dnia, na podstawie dokumentacji i zdjęć od klientów oraz wywiadów z nimi).
W całą akcję zaangażowanych jest blisko 700 pracowników PZU – od pracowników oddziałów, agentów oraz mobilnych ekspertów, działających na zalanych terenach, po osoby koordynujące i zarządzające na poziomie regionalnym i centralnym. W ciągu półtora tygodnia akcji, do środy 25 września rano, wydano decyzje odnośnie aż 70% zgłoszonych przez klientów szkód powodziowych, wypłacając łącznie ponad 111 mln zł tytułem zaliczek i odszkodowań.
Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem wielu kanałów – w serwisie mojePZU, na stronie internetowej PZU, na infolinii. Ogromną rolę odgrywają też Mobilne Biura PZU, które już od poniedziałku 16 września docierały wszędzie tam, gdzie opadająca woda umożliwiła dojazd. Były już m.in. w mocno zniszczonych przez powódź Kłodzku, Lądku-Zdroju, Stroniu Śląskim, w tym tygodniu działały też w Krosnowicach, Trzebieszowicach, Ołdrzychowicach Kłodzkich. Od poniedziałku 23 września wieczorem są również w Głuchołazach, które wyjątkowo ucierpiały w powodzi, od wtorku dodatkowo w Bodzanowie, a dziś Mobilne Biura PZU zjawią się też w Nysie. We wszystkich miejscowościach, do których docierają pojazdy PZU, klienci z danej okolicy są wcześniej powiadamiani SMS-ami, gdzie powstaną doraźne punkty, w jakich godzinach będą pracowały, jakie dane i dokumenty należy przygotować, by na miejscu zgłosić szkody powodziowe i jak najszybciej zostać obsłużonym.
PZU dba nie tylko o swoich klientów, ale o wszystkich mieszkańców zalanych miejscowości. Wartość specjalnego funduszu Grupy PZU przeznaczonego na wsparcie samorządów, jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczych Straży Pożarnych, Policji i innych służb, a także organizacji pozarządowych zaangażowanych w walkę z powodzią i akcję pomocy powodzianom, została w ub. tygodniu zwiększona o kolejnych 5 mln zł i dziś wynosi już 24 mln zł.
Środki te pokrywają najpilniejsze potrzeby strażaków, m.in. zakup sprzętu do ewakuacji, motopomp, agregatów prądotwórczych, koców termicznych, sprzętu medycznego czy materiałów opatrunkowych. Blisko 600 tys. zł przekazano Komendom Wojewódzkim Policji we Wrocławiu i Opolu – dolnośląscy policjanci zakupili za te środki i już wykorzystują quady oraz wyposażenie do nich. Ten sprzęt znacząco zwiększył ich mobilność i efektywność działań ratunkowych prowadzonych przez nich w trudnym, zalewowym terenie. Środki PZU trafiają także do samorządów, które kupują za nie worki na piasek, łopaty, motopompy, termosy, kurtki, polary, wodery i rękawice, latarki i mnóstwo innych niezbędnych dziś rzeczy.
Nie zapomniano również o zagrożeniach dla zdrowia, jakie pojawiły się w wyniku powodzi i w toku akcji ratunkowej. PZU Zdrowie zaoferował powodzianom nieodpłatną pomoc medyczną w swoich placówkach. Wsparcie obejmuje m.in. pomoc dla kobiet w ciąży, opiekę pediatryczną, pomoc w razie infekcji, drobnych urazów i skaleczeń, pogorszenia się stanu osób przewlekle chorych czy pomoc w przypadku utraty leków lub konieczności przedłużenia recepty na leki przyjmowane na stałe.
Medycy z PZU Zdrowie rozpoczęli też akcję szczepienia osób zaangażowanych w pomoc powodzianom przeciw tężcowi, WZW typu A i durowi brzusznemu. Kontakt z wodą powodziową, niesionymi przez nią odpadami, zepsutą żywnością, różne urazy i skaleczenie odniesione w czasie akcji ratunkowej – wszystko to może bowiem prowadzić do groźnych zakażeń. Jako pierwszych zaszczepiono 20 września w Nysie i Głuchołazach ok. 150 strażaków PSP i druhów OSP.
Ważna jest też pomoc psychologiczna dla powodzian, by pomóc im uporać się z emocjami, jakie przytłoczyły ich w ostatnich dniach. Dlatego PZU uruchomił infolinię wsparcia psychologicznego dla osób dotkniętych powodzią pod numerem 22 735 39 44, na której psycholodzy PZU Zdrowie pełnią dyżur przez 7 dni w tygodniu w godzinach od 14.00 do 20.00.