Auto Partner miał 56,93 mln zł zysku netto, 92,57 mln zł zysku EBITDA w II kw. 2024 r.

Warszawa, 17.09.2024 (ISBnews) – Auto Partner odnotował 56,93 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 64,15 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 78,42 mln zł wobec 84,11 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 92,57 mln zł wobec 94,56 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1062,09 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 938,54 mln zł rok wcześniej.

W I poł. 2024 r. spółka miała 97,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 107,17 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 056,84 mln zł w porównaniu z 1 775,19 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 161,68 mln zł wobec 166,53 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

“W pierwszej połowie 2024 r. nasze półroczne przychody ze sprzedaży po raz pierwszy w historii przekroczyły poziom 2 mld zł, co zawdzięczamy strategii rozwoju realizowanej zarówno na rynku krajowym, jak i poza granicami Polski. Marżowość naszej działalności w pierwszym półroczu pozostawała pod wpływem sprzedaży towarów nabytych w czasie, gdy kurs złotego był stosunkowo słaby. Kurs EUR/PLN wpłynął również na znaczną część sprzedaży realizowanej przez Grupę, przeliczaną na złotego, który jest naszą walutą sprawozdawczą. Po stronie kosztowej widać było negatywny wpływ wzrostu kosztów pracowniczych, wynikający m.in. z wysokiej podwyżki wynagrodzenia minimalnego, co miało przełożenie zarówno na wynagrodzenia pracowników Grupy jak i na ceny wielu usług zewnętrznych. Pomimo niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego wypracowaliśmy zysk netto w wysokości blisko 97,3 mln zł oraz poprawiliśmy marżowość w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku. W kolejnych miesiącach będziemy koncentrować się na dalszym poszerzaniu zasięgu działania oraz  efektywnej kontroli kosztów, m.in. poprzez dalsze ulepszanie i rozbudowę rozwiązań IT oraz procesów biznesowych” –  skomentował prezes Aleksander Górecki, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.

“W pierwszym półroczu 2024 r. odnotowaliśmy blisko 16-proc. wzrost  obrotów r/r, co z uwagi na wysoką ubiegłoroczną bazę jest bardzo dobrym wynikiem. Co ważne, podobnie jak w pierwszym kwartale, nasze wyższe przychody wynikają głównie ze wzrostu wolumenów ilościowych. Cieszy nas także solidna marża brutto na sprzedaży, która przekroczyła poziom 27%. Nasza działalność opiera się na dwóch równie silnych filarach: rynku krajowym i eksportowym, co zapewnia bezpieczną dla biznesu dywersyfikację geograficzną, dającą potencjał do dalszej ekspansji rynkowej. Jesteśmy w trakcie budowy nowego centrum logistyczno-magazynowego w Zgorzelcu, którego otwarcie planowane jest na przełom 2025 i 2026 roku. Analizujemy również kolejne rynki zagraniczne mające potencjał do zintensyfikowania naszych działań oraz rozważamy uruchomienie magazynu poza granicami Polski, najprawdopodobniej w Europie Zachodniej” – dodał wiceprezes Piotr Janta.

Spółka podała też, że zwiększała przychody zarówno na rynku krajowym mającym 49,5% udziałów w łącznej sprzedaży towarów i usług, jak i w eksporcie, na który przypada 50,5% obrotów. Sprzedaż w Polsce zwiększyła się 15,9% do blisko 1,02 mld zł, a poza krajem o 15,8 % do niemal 1,04 mld zł. Produkty spółki w zdecydowanej większości trafiają na rynek Unii Europejskiej, głównie poprzez dostawy bezpośrednio z magazynu centralnego w Bieruniu oraz centrów dystrybucyjnych w Pruszkowie i Poznaniu.

Grupa odnotowała niemal 97,3 mln zysku netto (-9,3% r/r). Pozytywny wpływ na poziom zysku i rentowności miało obniżenia stóp procentowych przy utrzymywaniu wskaźnika długu netto/EBITDA na bezpiecznym poziomie 0,9. Presja kosztowa w obszarze wynagrodzeń doprowadziła do spadku zysku operacyjnego w porównaniu do pierwszej połowy 2023 r. oraz spadku rentowności EBIT, podano również.

Spółka podkreśliła też, że początek II półr. 2024 r. przyniósł utrzymanie dynamiki wzrostowej z pierwszych dwóch kwartałów, co jest dobrym prognostykiem na kolejne okresy. W lipcu br. szacunkowe przychody ze sprzedaży wyniosły 376,5 mln zł, a w sierpniu br. były na poziomie 332,9 mln zł (wzrost odpowiednio o 16,5% i 7,3% r/r).  Narastająco od stycznia do sierpnia br. przychody Grupy wyniosły  blisko 2,77 mld zł, zwiększając się r/r o 15,3%.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 94,17 mln zł wobec 104,26 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Auto Partner jest importerem i dystrybutorem części do samochodów osobowych i dostawczych. Współpracuje z dostawcami części zamiennych w obszarze tzw. rynku aftermarket, jak również dostawcami OEM z całego świata. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły szacunkowo 3,65 mld zł w 2023 r.

(ISBnews)