Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

Warszawa, 13.09.2024 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 9-13 września.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Wsparcie dla producentów żywności: ING Bank Śląski rozpoczął 6. edycję Programu Grantowego skierowanego do startupów i młodych naukowców, podał bank. Tym razem ING przeznaczy 1 mln zł na najlepsze rozwiązania wspierające zrównoważoną produkcję żywności. Zgłoszenia można przesyłać do 10 października 2024 r. Agencja ISBnews jest patronem medialnym programu.

Eksport drobiu do Izraela: Władze izraelskie powiadomiły Główny Inspektorat Weterynarii o zniesieniu zakazu wysyłki na rynek izraelski jaj konsumpcyjnych, jaj S.P.F., mięsa drobiowego i podrobów drobiowych oraz ptaków i materiału genetycznego drobiu, które pochodzą z terenów wolnych od zakażeń wysoce zjadliwą grypą ptaków (HPAI). Wysyłka w/w asortymentu z Polski do Izraela możliwa jest w odniesieniu do zatwierdzonych do eksportu zakładów, które nie są objęte ograniczeniami w związku ze stwierdzonym ogniskiem wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu, a przedmiot eksportu nie pochodzi z zakładów znajdujących się w obszarach objętych takimi ograniczeniami.  

Eksport drobiu do Republiki Filipin: Agencja ds. Żywności i Leków Republiki Filipin (FDA) poinformowała GIW o zaakceptowaniu wzoru świadectwa dla produktów z mięsa drobiowego. Polskie zakłady zainteresowane wysyłką powyższych produktów na rynek Filipin muszą pozyskać lokalnego importera, który po złożeniu odpowiednich dokumentów zobowiązany jest uzyskać LTO (License to Operate) oraz CPR (Certificate of Product Registration). Decyzja zezwalająca na eksport wydawana jest tylko na podstawie dokumentów, ponieważ FDA nie przeprowadza obecnie audytów w zagranicznych zakładach.

Wsparcie dla rolników: O przyznanie pomocy finansowej na rozwój współpracy w ramach systemów jakości żywności (SJŻ) można się będzie ubiegać od 17 września do 17 października 2024 r. Środki pochodzą z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, a dofinansowanie skierowane jest m.in. do grup producentów rolnych, organizacji producentów, konsorcjów, spółek cywilnych, stowarzyszeń i spółdzielni. Przyszli beneficjenci wsparcia muszą wytwarzać na terytorium naszego kraju produkty rolne lub środki spożywcze przeznaczone bezpośrednio lub po przetworzeniu do spożycia przez ludzi i mieć ważne dokumenty potwierdzające prowadzenie produkcji w ramach określonego systemu jakości żywności.

Sektor wieprzowiny: Będzie strategia dla rynku wieprzowiny, poinformował sekretarz stanu w resorcie rolnictwa Jacek Czerniak podczas spotkania z przedstawicielami Krajowej Rady Wieprzowiny. Dokument Strategii dla rynku wieprzowiny, zgodnie z zapowiedziami sygnatariuszy porozumienia w sprawie utworzenia Krajowej Rady Wieprzowiny, zawierałby usystematyzowane postulaty dotyczące rozwoju rynku wieprzowiny wraz z propozycjami ich wdrożenia oraz byłby oficjalnym dokumentem Krajowej Rady Wieprzowiny. Uczestnicy rozmów byli zgodni, że Strategia powinna być sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 14,8% r/r w sierpniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 14,5%, a średnią wartość koszyka o 0,3% r/r do 196 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.

System kaucyjny: PolKa Operator Systemu Kaucyjnego not for profit podpisał umowę z drugim producentem wody mineralnej i wprowadzającym produkty w opakowaniach na napoje, Piwniczanką, podał operator. To kolejny partner biznesowy i akcjonariusz przystępujący do systemu kaucyjnego. Współpraca pomiędzy PolKa a Piwniczanką to działanie polegające na wspólnym stworzeniu efektywnego, optymalnego i innowacyjnego systemu kaucyjnego, podkreślono.

Opakowania szklane: Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) chce obniżyć stawki opłat produktowych dla butelek szklanych do 0,01 zł za kg w 2025 r., 0,05 zł w 2026 r. oraz 0,25 zł w 2027 r., wynika z projektu rozporządzenia w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań, który trafił do konsultacji. Ocenia się, że brak wprowadzenia proponowanego rozwiązania może wpłynąć negatywnie na użycie opakowań wielokrotnego użytku. 

Sektor detaliczny: W Polsce stracił 87 mld zł spowodowane działalnością cyberprzestępców w ubiegłym roku, wynika z badania Adyen Retail Report 2024.

ROZWÓJ BIZNESU

Wittchen: Chce w II poł. 2024 r. utrzymać wzrost sprzedaży oraz rentowność, planuje optymalizację kosztów logistyki i poprawę efektywności sieci sprzedaży oraz dalszą ekspansję międzynarodową i budowę świadomości marki, poinformował prezes Jędrzej Wittchen.

Wittchen: Planuje zakończenie inwestycji w centrum logistycznym w Palmirach w 2026 roku, ale liczy, że uda się to jeszcze w II poł. 2025 roku, poinformował dyrektor ds finansowych i relacji inwestorskich Dariusz Kormański.

Wittchen: Planuje otworzyć w październiku trzeci salon w Rumunii oraz uruchomić e-sklep na Słowacji, poinformował dyrektor ds finansowych i relacji inwestorskich Dariusz Kormański.

Wittchen: Grupa zwiększyła zysk operacyjny do 16,5 mln zł (+4,8% r/r), a wynik EBITDA do 24,4 mln zł (+6,7% r/r) w II kw. 2024 r. Zysk netto wyniósł 11,8 mln zł wobec 13,2 mln zł przed rokiem, kiedy to istotny pozytywny wpływ na tę pozycję miały przychody finansowe, głównie z tytułu różnic kursowych, podała spółka. Wittchen odnotował 16,66 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 23,24 mln zł zysku rok wcześniej, podano w raporcie. Zysk operacyjny we I półr. br. wyniósł 23,42 mln zł wobec 28,24 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 38,6 mln zł wobec 42,4 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 205,78 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 206,74 mln zł rok wcześniej.

Grupa Otmuchów: Przedsiębiorstwo Wyrobów Cukierniczych Odra z Brzegu – spółka zależna ZPC Otmuchów – podpisało z Zakładami Przemysłu Cukierniczego “Śnieżka” w Świebodzicach przedwstępną, warunkową umowę sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zlokalizowanej na nieruchomościach w Brzegu, obejmującej działalność produkcyjną w obszarze cukierków czekoladowych, karmelków, drażetek i pralin (ZCP), podał Otmuchów. Transakcja ma umożliwić ZPC Otmuchów skupienie się na głównym biznesie, czyli produkcji żelków, przy jednoczesnym zwiększeniu możliwości biznesowych PWC Odra, ponieważ ZPC Śnieżka jest jednym z największych producentów wyrobów czekoladowych w Polsce, podkreślono.

Ambra: Chce przyspieszyć inwestycje w kolejnych 2-3 latach do 40 mln zł średniorocznie. Jeśli chodzi o dywidendę to czuje się “komfortowo” z obecnym poziomem wypłaty, poinformował wiceprezes Piotr Kaźmierczak. Zasygnalizował także utrzymanie marż oraz niższe tempo wzrostu kosztów operacyjnych w I poł. r.obr. 2024/2025 wobec poprzednich kwartałów dzięki racjonalizacji kosztów wynagrodzeń. 

Makarony Polskie: Uruchomiły skup akcji własnych za kwotę do 25 mln zł po cenie maksymalnej 20 zł za akcję, podała spółka.

Ambra: Odnotowała 55,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w roku obrotowym 2023/2024 (lipiec 2023 – czerwiec 2024) wobec 61,46 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk netto ogółem sięgnął w r.obr. 73,49 mln zł vs 75,89 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 95,83 mln zł wobec 99,77 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 125,84 mln zł wobec 128,01 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 913,81 mln zł w 2023/2024 r. wobec 875,81 mln zł rok wcześniej.

Amazon: Uruchomił nowe centrum logistyczne w Gorzyczkach (gm. Gorzyce, powiat wodzisławski). To 11. obiekt firmy w kraju i 3. w woj. śląskim, podała spółka. Łączna powierzchnia centrum logistycznego w Gorzyczkach wynosi 211 000 m2.

Grupa InPost: Zapłaciła rekordowe ponad 250 mln zł podatku dochodowego (CIT) za 2023 r. wobec 190 mln zł rok wcześniej. Grupa podkreśla, że ub.r. był kolejnym, gdy zapłaciła większy podatek niż cała branża logistyczna (firmy kurierskie działające w Polsce za 2023 roku zapłaciły w sumie 97,88 mln zł CIT).

Mex Polska: Odnotował 1,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I poł. 2024 r. wobec 1,62 mln zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Na wysokość zysku netto w dużej mierze negatywny wpływ miało zastosowanie MSSF16. Bez uwzględnienia tego czynnika wyniósłby on 1,84 mln zł i wzrósł w stosunku do 2023 roku o 22,4%. Wstępne skonsolidowane przychody netto sięgnęły 49,1 mln zł wobec 44,6 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany zysk na działalności operacyjnej wynosi szacunkowo 2,45 mln zł w porównaniu do 2,42 mln zł za analogiczny okres poprzedniego roku (wzrost o 1,2%).

Ambra: Zarząd zarekomendował zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy wypłatę dywidendy w wysokości 1,1 zł na jedną akcję z zysku wypracowanego w roku obrotowym 2023/2024, zakończonym 30 czerwca br., podała spółka.

Velvet Care: Złożył wniosek do Urzędu Ochrony i Konkurencji (UOKiK) o zgodę na przejęcie kontroli nad Private Label Tissue z siedzibą w Rawie Mazowieckiej oraz Italian Paper z siedzibą w Warszawie, podał Urząd. Wniosek wpłynął 5 września 2024 r. Sprawa jest w toku.

Primavera Parfum: W ostatnim czasie do zespołu w roli business development directora dołączył Marek Rozbiewski. To doświadczony menadżer, którego celem jest zbudowanie trwałych relacji z klientami sieciowymi oraz rozwój segmentu dystrybucji oraz marek własnych.

Drogeria dm: Otworzy sklep w Wałbrzychu w sobotę 14 września przy Galerii Victoria. Będzie to 34. sklep dm w Polsce. Powierzchnia sprzedażowa sklepu w Wałbrzychu, przy ul. 1 Maja 64 wynosi 417 m2. 

DPD Polska: Sieć DPD Pickup liczy blisko 30 000 punktów, w tym automaty paczkowe. Firma planuje zamknąć bieżący rok liczbą 9 000 maszyn paczkowych i kolejne inwestycje w rozwiązania dla dostaw poza domem w 2025 roku.

Lyson: Polska firma Lyson – lider w produkcji innowacyjnych rozwiązań dla pszczelarzy – przejęła włoską markę SAF Natura. Lyson, zachowując markę i know-how włoskiego przedsiębiorstwa, planuje kontynuować tradycje rodzinne oraz wdrażać nowe, innowacyjne rozwiązania, które pozwolą na dalszy rozwój obu marek na globalnym rynku pszczelarskim.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

ESG: Ponad jedna trzecia klientów korporacyjnych w Europie deklaruje, że jest gotowa zrezygnować z dostawców, którzy nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju (ESG), a dwie trzecie twierdzi, że tak postąpi w najbliższych trzech latach, wynika z badania firmy doradczej Bain & Company. Około 85% dostawców B2B twierdzi, że w pewnym zakresie uwzględnia w swojej ofercie kwestie ESG, a 53% klientów uważa, że ich oczekiwania są spełniane.

Answear.com: Wdraża rozwiązanie ZetesAthena do realizacji zamówień w sklepach w swoim pierwszym i największym concept store w Polsce. Rozwiązanie ZetesAthena wspiera proces etykietowania za pomocą tagów RFID, wsparcie obsługi klienta na terenie sklepu, wsparcie sprzedaży poprzez usprawnienie wyszukiwania otagowanych RFID towarów, oraz przyspieszenie procesów inwentaryzacji.

Empik: Empik Marketplace uruchomił program dla nowo zarejestrowanych sprzedawców. Sklepy, które dołączą z ofertą na Empik.com do 30 listopada, zyskują na start 0% prowizji do 3 miesięcy, dostęp do usługi Empik Premium oraz 1000 zł na promocję marki i produktów poprzez Empik Ads. W ten sposób polski lider omnichannel ułatwia przedsiębiorcom dołączenie z ofertą na Empik.com.

Avon/Rossmann: Po raz pierwszy w historii kosmetyki Avon będą sprzedawane w drogeriach. Od października produkty tej marki Polacy kupią w Rossmannie. W 500 wybranych drogeriach oraz drogerii internetowej klienci znajdą kosmetyki z trzech kategorii: pielęgnacja twarzy, makijaż i zapachy. Kosmetyki Avon będą dostępne stacjonarnie w Polsce tylko w Rossmannie.

Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews)