PKP Intercity przyspiesza i zwiększa liczbę połączeń

Od 1 września wchodzi w życie jesienny rozkład jazdy PKP Intercity, a w nim m.in.: nowe połączenia do Szczecina, Poznania i Wrocławia, bezpośredni szybki przejazd między Łodzią, Warszawą i Białymstokiem oraz więcej pociągów do Zakopanego, a także rekordowe czasy przejazdu na wybranych trasach.

Zgodnie z zapowiedzią przewoźnika już od września w rozkładzie jazdy pojawi się nowe połączenie Warszawa-Szczecin-Warszawa przez Poznań. Będzie to pociąg EIC 1804/8105 Sedina, który trasę ze stolicy do Szczecina pokona w rekordowym czasie 4 godz. 32 min., czyli krócej o około pół godziny niż obecnie najszybciej kursujący skład. Połączenie to zapewni także krótszy czas podróży do Warszawy z Poznania – 2 godz. 18 min. Podobny czas przejazdu na trasie Warszawa-Poznań-Szczecin będzie miał także pociąg EIC 1800/8101 Chrobry.

Kolejna nowość w jesiennym rozkładzie jazdy to połączenie EIC 1604/6105 Lech, łączące Warszawę z Wrocławiem. Pociąg kursować będzie przez Poznań zapewniając atrakcyjny czas przejazdu między stolicami województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego – 1 godz. 18 min. Połączenie obsłuży również stację w Lesznie, które zyska ekspresowy skład do Warszawy. Pociągi EIC 1804/8105 Sedina oraz EIC 1604/6105 Lech zestawione zostaną z nowych i komfortowych wagonów odebranych przez PKP Intercity rok i dwa lata temu.

Jesienią kursować będzie więcej bezpośrednich szybkich połączeń, zapewniających rekordowe czasy przejazdu. Nowy pociąg IC 1106/1007 Esperanto relacji Łódź-Białystok-Łódź, zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min. Rekordowy czas zostanie osiągnięty także na odcinku Warszawa-Białystok – 1 godz. 38 min. Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny. Bezpośrednie szybkie połączenie z Warszawy do Białegostoku ma charakter pilotażowy. Obsługiwane będzie komfortowym pojazdem ED161 Dart. Utrzymane zostaną również 3 pary bezpośrednich połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Trójmiasta, bez zatrzymań po drodze. Z centrum stolicy do stacji Gdańsk Główny będą kursowały w czasie 2 godz. 25 min. Pociągi zostały wdrożone na wakacje, jednak ze względu na duże zainteresowanie, zostaną w rozkładzie jazdy co najmniej do połowy grudnia.   

Od września nadal kursował będzie codziennie pociąg TLK 35102/53102 Lubomirski w relacji Gdynia-Zakopane-Gdynia. Wcześniej połączenie to realizowane było tylko między Trójmiastem a Krakowem, a jedynie na czas wakacji zostało wydłużone do Zakopanego. Teraz podróż spod Tatr nad Bałtyk i z powrotem będzie możliwa także jesienią. Zachowane zostanie również codzienne kursowanie pociągu EIC 1350/3150 Tatry z atrakcyjnym czasem przejazdu. Na odcinku Warszawa Centralna-Zakopane wyniesie on 4 godz. 46 min., a na trasie Kraków Główny-Zakopane – 2 godz. 7 min.   

Przywrócona została przepustowość stacji Warszawa Centralna oraz linii średnicowej w aglomeracji warszawskiej (Warszawa Centralna-Warszawa Zachodnia). Oznacza to, że wszystkie pociągi dalekobieżne zatrzymają się w centrum Warszawy, a jedynie pociąg IC 3128 Łokietek w okresie 21 października – 8 listopada nadal będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska. PKP Intercity przypomina, aby dokładnie sprawdzać stacje przyjazdu i odjazdu połączeń do/z Warszawy.

Od września do końca roku zarządca infrastruktury będzie prowadził prace na Centralnej Magistrali Kolejowej skutkujące ograniczeniem prędkości z 200 km/h do 160 km/h. Z tego powodu pociągi jadące na trasie Warszawa-Kraków-Warszawa oraz Warszawa-Katowice-Warszawa mogą mieć wydłużony czas przejazdu od 11 min. do 23 min. 

Z powodu prac modernizacyjnych zamknięta jest linia kolejowa numer 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski-Sandomierz. Na wyżej wspomnianym odcinku autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi: IC 13106/31107 San oraz IC 13104/31105 Witos kursujące na trasie Warszawa-Przemyśl-Warszawa.

Podczas obowiązywania jesiennego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził modernizację linii kolejowej 38 na odcinku Ełk-Korsze, skutkującą przerwą w ruchu. Na trasie Olsztyn Główny-Kętrzyn-Giżycko nadal obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Obejmie ona pociągi IC 56102/65102 Mamry oraz IC 1520/5328 Warmia. Utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno oraz Pisz pociągów IC 18104/81104 Rybak i TLK 15102/51102 Biebrza.

Od 1 września w związku z pracami modernizacyjnymi na jednotorowej linii kolejowej 202, nastąpi przerwa w ruchu na odcinku Lębork-Słupsk. Pomiędzy miastami podróżni będą podróżowali autobusami zastępczymi. Zaplanowano je dla pociągów stałego, codziennego kursowania: IC Albatros, IC Żuławy, IC Bryza, IC Rybak, IC Gryf, IC Stańczyk, IC Pobrzeże oraz TLK Ustronie (IC Pobrzeże i TLK Ustronie zapewni dojazd z Kołobrzegu). Warto dodać, że za obecnie kursujący w weekendy skład IC Parsęta Łódź Fabryczna-Kołobrzeg. zastąpiony zostanie pociągiem IC Lazur z Łodzi Fabrycznej do Gdyni. Organizacja rozkładu jazdy zapewnia ranne połączenie ze Słupska do Warszawy i popołudniowy powrót ze stolicy z czasem przejazdu około 5 godzin i 30 minut.

Nie zaplanowano uruchomienia autobusów zastępczych za pociągi Pendolino ponieważ to rozwiązanie nie zapewniłoby pasażerom wystarczającego komfortu i oczekiwanego czasu przejazdu. Stacja Lębork nie jest przystosowana pod kątem technicznym do obsługi składów Pendolino. Powyższa organizacja ruchu na odcinku Lębork-Słupsk zaplanowana jest do 14 grudnia.

W okresie wprowadzania jesiennej korekty rozkładu jazdy do dyspozycji pasażerów, na 15 największych dworcach w Polsce, będą informatorzy mobilni. Pomogą oni podróżnym ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży. Informacje o rozkładzie jazdy oraz aktualne komunikaty dostępne są na stronie www.intercity.pl. Dla pasażerów funkcjonuje także ogólnodostępny numer infolinii PKP Intercity. Infolinia ta dostępna jest pod numerem telefonu +48 22 322 22 22 całodobowo przez 7 dni w tygodniu dla abonentów krajowych i zagranicznych. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora.