CPS GfK: Liczba sklepów detalicznych z produktami FMCG spadła o 2% r/r w 2023 r.

Warszawa, 29.07.2024 (ISBnews) – Liczba sklepów detalicznych sprzedających produkty FMCG w Polsce zmniejszyła się o 2% r/r w ubiegłym roku, co oznacza, że z rynku zniknęło ponad 2 300 placówek. Największą redukcję odnotowano wśród niesieciowych sklepów małoformatowych, drogerii oraz kiosków, wynika z danych firmy Consumer Panel Services GfK (CPS GfK).

Z “Raportu Strategicznego” zawierającego dane CPS GfK wynika, że coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty FMCG w Polsce decyduje się na dołączenie do sieci franczyzowych. W 2023 roku na rynku funkcjonowało prawie 55 000 sklepów spożywczych, co oznacza spadek o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Składa się na to wzrost liczby sklepów sieciowych o 5 pkt proc. (40 300 sklepów) oraz spadek liczby sklepów niesieciowych o 18 pkt proc. (14 450 sklepów).

“Franczyza staje się atrakcyjnym rozwiązaniem, oferującym nie tylko wsparcie marketingowe, ale także lepsze warunki handlowe. Wzrost liczby sklepów takich jak Żabka, która działa w modelu franczyzowym, jest tego doskonałym przykładem. W ubiegłym roku Żabka, będąca jedną z największych sieci franczyzowych w Polsce, znacząco przyczyniła się do wzrostu liczby sklepów sieciowych małoformatowych” – powiedział dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK Michał Maksymiec, cytowany w komunikacie.

Przyłączenie się do franczyzy i przynależność do sieci są jednoznacznie oceniane jako korzystne przez operatorów małych formatów handlowych. Według danych CPS GfK 98% operatorów sieci w małym formacie dostrzega wyraźne korzyści płynące z tego modelu biznesowego. Najczęściej wymieniane zalety to atrakcyjna oferta produktów (32%), wykorzystanie rozpoznawalności sieci jako magnesu przyciągającego klientów (31%) oraz redukcja kosztów związanych z wyposażeniem sklepu (31%).

Jednocześnie operatorzy formułują konkretne oczekiwania, które pokrywają się z oferowanymi korzyściami: dostęp do niższych cen, lepsze dopasowanie asortymentu oraz odświeżenie wyglądu lokalu. Wszystkie te elementy sprzyjają wzrostowi liczby sklepów franczyzowych, podkreślono.

“W niepewnych czasach związanych z inflacją właściciele sklepów działających w modelu franczyzowym podkreślają dodatkowe korzyści związane z finansami i poczuciem bezpieczeństwa. 23% z nich zwraca uwagę na korzystniejsze terminy płatności, 22% ponosi niższe koszty związane z zaopatrzeniem, a 21% uważa, że będąc w sieci, łatwiej przetrwać sytuacje kryzysowe na rynku. Te elementy dodatkowo wzmacniają przekonanie przedsiębiorców o wartości przynależności do sieci franczyzowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym” – dodał Maksymiec.

Interesującym zjawiskiem na rynku FMCG w Polsce jest stabilny poziom liczby sklepów specjalistycznych. Zgodnie z “Raportem Strategicznym” w 2023 roku było 22 860 sklepów specjalistycznych, takich jak sklepy rybne, piekarnie, mięsne oraz warzywno-owocowe, zakończono.

(ISBnews)