PMR: E-handel usługami wzrósł o 28% r/r do 89 mld zł w 2023, sięgnie 154 mld zł w 2029

Warszawa, 02.07.2024 (ISBnews) – Wartość rynku handlu internetowego usługami wzrosła o 28% r/r i osiągnęła 89 mld zł w 2023 r., zaś w latach 2024-2029 będzie ona rosła średniorocznie (CAGR) o 10%, by osiągnąć 154 mld zł na koniec tego okresu, prognozuje firma badawcza PMR.

“Według raportu PMR, wartość rynku handlu internetowego usługami w 2023 r. osiągnęła 89 mld zł, co przełożyło się na wzrost o 28% w porównaniu z 2022 r. Jest to, poza rosnącą liczbą sprzedanych usług, efekt wzrostów cen oraz migracji dystrybucji z kanału tradycyjnego do kanału online. Prognozy PMR wskazują, że w 2029 r. wartość całego rynku przekroczy już wyraźnie 150 mld zł – w latach 2024-2029 będzie ona rosła średniorocznie (CAGR) o 10%” – czytamy w materiale na blogu, poświęconym raportowi “Handel internetowy usługami w Polsce 2024. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2024-2029”.

Według PMR, w 2023 r. na rynku sprzedano ponad 170 mln usług w kanale online (jest to liczba RGUs – jednostek generujących przychód), a w 2024 r. firma spodziewa się wzrostu o kolejne 14 mln.

“Wzrosty stymulowane są rosnącym popytem (większa częstotliwość zakupów), wzrostem dochodów ludności i większą popularnością usług zamawianych w kanale online. Dodatkowo warto także wspomnieć o ruchach migracyjnych do Polski, które zwiększają bazę użytkowników usług. Do 2029 r. prognozujemy, że przybędzie około 65 mln RGUs. Będzie to związane w szczególności ze zmianami w kanale dystrybucji usług na kanał online, a niekoniecznie z pojawieniem się nowych usług” – czytamy dalej.

W strukturze całego rynku pojedyncze transakcje dominują nad subskrypcjami. Natomiast, udział tych ostatnich, zarówno w wolumenie jak i wartości, będzie wzrastał w kolejnych latach. W szczególności popularnością subskrypcji odznaczają się platformy i serwisy streamingowe z muzyką czy wideo, a także e-dystrybucja biletów na usługi transportowe, podkreślono w materiale.

Główne segmenty rynku to bilety lotnicze, turystyka, telekomunikacja i ubezpieczenia.

“Na rynku handlu internetowego usługami nie ma wyraźnie dominującej kategorii, chociaż można wyróżnić te największe. Przed pandemią największym segmentem były bilety lotnicze i w 2023 r. odzyskały swoją pozycję. Segment ten oraz usługi turystyczne przekroczyły w ubiegłym roku wartość 10 mld zł” – napisano w materiale.

Silną pozycją odznaczają się także usługi telekomunikacyjne, które pod względem wartości uplasowały się na trzecim miejscu, a analizując tylko model subskrypcyjny ich udział stanowi 40% wartości rynku.

Należy jednak pamiętać, że rynek usług sprzedawanych w sieci jest silnie rozdrobniony, gdyż połowa jego wartości przypada na ponad 30 analizowanych segmentów i kategorii, podkreśliło PMR.

“Z najnowszego badania PMR wynika, że tylko jedna na cztery osoby nie zamawia żadnych usług w kanale online, przy czym prawie połowa z nich osoby starsze (55+). Starsi użytkownicy, pomimo mniejszej aktywności w tym zakresie, zaczynają również otwierać się na tę formę zakupów, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zakupu produktów w sieci. Nieco ponad połowa (54%) internautów dokonuje zakupu usług z maksymalnie dwóch kategorii, co świadczy o stosunkowo niskiej różnorodności zamawianych usług. Może to wynikać z preferencji konsumentów – przykładowo wykupienie wycieczki za pośrednictwem strony internetowej biura podróży oraz subskrypcja serwisu streamingowego może być wystarczające dla znacznej części internautów” – czytamy dalej.

Z drugiej strony, jedna piąta internautów zamawia usługi z trzech i więcej kategorii. Ok. 10% respondentów to użytkownicy bardzo intensywnie korzystający z sieci – zadeklarowali zakup usług z co najmniej sześciu kategorii w ciągu roku.

(ISBnews)