ASM SFA: Średnia wartość koszyka zakupowego w 13 sieciach wzrosła o 0,79% r/r w maju

Warszawa, 17.06.2024 (ISBnews) – Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,79% r/r do 297,42 zł w maju, wynika z danych ASM Sales Force Agency. W ubiegłym miesiącu codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł r/r i m/m.

“Wzrost cen odnotowano w aż ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. Dodatkowo w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,93%), natomiast największy spadek w sklepach Intermarché (3,31%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., tj. o 29,90%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33%), Selgros Cash &Carry (6,23%), E.Leclerc (5,53%), Dino (1,47%) i Biedronka (1,11%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79% z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.” – czytamy w komunikacie.

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br., podano także.

“Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,17 zł (więcej o 22,30 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,68 zł (mniej o 8,95 zł niż w kwietniu br.)” – czytamy dalej.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 288,23 zł.

“Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu dark store – 348,41 zł. Natomiast najtańsze zakupy (297,42zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną” – podał ASM SFA.

Wśród wybranych 40 produktów w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. Spadek w ujęciu rok do roku odnotowały produkty tłuszczowe (20,97%), mrożonki (2,84%), nabiał (1,01%), dodatki (0,55%), chemia domowa i kosmetyki (0,24%) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17%).

W maju br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 10 produktami z najniższymi cenami a następnie Kaufland (8 produktów) i Dino (3 produkty). W sieciach Aldi i Netto znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach E.Leclerc i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych, wskazano.

“Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej. W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami” – powiedział Client Service & Analysis Director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w materiale.

(ISBnews)