Warszawa, 22.05.2024 (ISBnews) – Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o 12,2% do 42,4 mld zł w 2023 r. (licząc z segmentem nieruchomości), wynika z raportu KPMG. Prognoza na 2024 rok to wzrost o 21,1% r/r. W 2028 roku wartość rynku może sięgnąć 118,9 mld zł (bez nieruchomości).
Według raportu “Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”, w ub.r. największą dynamikę zanotował segment hotele i SPA – o 23,8% oraz alkoholi – o 20,5%.
“Rynek dóbr luksusowych rozwija się razem z gospodarką i majętnością Polaków. Rynek jest dynamiczny, ma dobre perspektywy, liczba majętnych Polaków rośnie, a pokolenie Z wkracza na rynek nabywców dóbr luksusowych” – powiedział partner w KPMG w Polsce Andrzej Marczak podczas wideokonferencji.
“Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce rośnie i w 2023 r. wyniosła 42,4 mld zł, zaś prognozy na rok 2028 mówią o dużych wzrostach – sam segment samochodów urośnie o ponad 100% do 55,1 mld zł z 25 mld zł w 2023 r., a usługi hotelarskie i SPA do 9,1 mld zł z 5,8 mld zł” – dodał partner w KPMG w Polsce Tomasz Wiśniewski.
Z raportu wynika, że w 2028 r. wartość segmentu luksusowych samochodów wzrośnie do 55,1 mld zł z 25 mld zł w 2023 r., rynku usług hotelarskich i SPA do 9,1 mld zł z 5,8 mld zł, odzieży i akcesoriów do 5,3 mld zł z 3,8 mld zł, alkoholi do 2,4 mld zł z 1,7 mld zł, kosmetyków i perfum do 2,7 mld zł z 1,6 mld zł, biżuterii i zegarków do 1,1 mld zł z 0,7 mld zł, a pozostałe (elektronika przenośna, art. piśmiennicze i galanteria skórzana) do 0,8 mld zł z 0,5 mld zł. KPMG pozostawił rynek nieruchomości bez prognoz w 2028 r. ale w 2023 r. ten segment osiągnął szacunkową wartość 3,3 mld zł – wzrost o ok. 15%.
W 2023 roku segment aut premium i luksusowych zanotował wzrost o 7,5% do 25 mld zł (prawie 60% całego rynku dóbr luksusowych); zarejestrowanych zostało 118,3 tys. nowych samochodów marek premium i luksusowych (wzrost o ponad 23%). Rynek usług hotelarskich i SPA wzrósł o 23,8% do 5,8 mld zł, odzieży i akcesoriów o 17,7% do 3,8 mld zł, alkoholi o 20,5% do 1,7 mld zł, kosmetyków i perfum o 17,5% do 1,6 mld zł, a biżuterii i zegarków o 18,3% do 653 mln zł.
Marczak wskazał, że rośnie liczba osób majętnych, czyli osób rozliczających się według skali podatkowej (dochód powyżej 10 tys. zł brutto miesięcznie), zamożnych (ponad 20 tys. zł brutto miesięcznie), bogatych (50 tys. zł miesięcznie) i bardzo bogatych (ponad 1 mln zł rocznie brutto). W 2022 roku liczba osób bardzo bogatych wyniosła 35,4 tys., a ich miesięczne dochody sięgały ok. 187,2 tys. zł brutto miesięcznie, liczba podatników rozliczających się według skali podatkowej z dochodem równym lub powyżej 10 tys. miesięcznie wyniosła 1 497 tys. a liczba osób zamożnych – 441 tys. Osób bogatych (z zarobkami powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie) było w 2022 roku nieco ponad 83,6 tys.
Wiśniewski dodał, że według przewidywań 25% dóbr luksusowych będzie sprzedawane niedługo w kanałach online, mimo że luksus kojarzy się z nienaganna obsługą stacjonarną w salonach luksusowych, a segment dóbr luksusowych będzie ewoluował także w kierunku zrównoważonego rozwoju luksusowych marek oraz np. rozwoju rynku wtórnego dóbr luksusowych. Coraz bardziej widoczny jest też trend “no logo”. Ponadto do 2030 r. pokolenie Z (urodzeni po 1995 r.) będzie – według szacunków – realizować 30% zakupów towarów luksusowych.
Wiśniewski poinformował też, że kapitalizacja światowych spółek z indeksu dóbr luksusowych na koniec marca 2024 r. wyniosła 890 mld USD (ok. 1,4% wartości indeks S&P Global 1200), a w okresie ostatnich ok. 3 lat zwrot z z inwestycji w akcje firm luksusowych przyniósł 91% zwrotu z inwestycji, podczas gdy inwestycje w szeroki rynek przyniosła zwrot w wysokości 43%.
(ISBnews)