GUS: Polska flota morska liczyła 88 statków, rybacka 824 w 2023 r. – bez zmian r/r

Warszawa, 29.04.2024 (ISBnews) – Morska flota transportowa obejmowała 88 statków będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów na koniec 2023 r. (tak samo jak rok wcześniej). Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2 721,1 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) – 1 960,1 tys. (wobec odpowiednio 2 728,0 tys. ton i 1 960,1 tys. w 2022 r.), podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ub.r. polska flota rybacka liczyła 824 statki i łodzie (bez zmian w porównaniu z 2022 r.).

Na koniec 2023 r. statki pod polską banderą stanowiły 15,9% ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność (DWT) statków pod polską banderą (14 statków) wyniosła 18,1 tys. ton (0,7% ogółu nośności statków morskiej floty), a pojemność brutto (GT) – 13,9 tys. (0,7% ogółu pojemności brutto). Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 20,0 lat (dla statków pływających pod polską banderą – 42,9 lata, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą – 15,6 lat). Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli 7363,0 tys. ton ładunków, 576,9 tys. pasażerów w komunikacji międzynarodowej i 259,8 tys. kierowców samochodów ciężarowych (promami), podano w komunikacie.

Przybrzeżna flota transportowa na koniec 2023 r. liczyła 42 statki o łącznej nośności (DWT) 12,4 tys. ton i pojemności brutto (GT) 10,5 tys. Wszystkie statki morskiej przybrzeżnej floty transportowej pływały pod banderą polską. Średni wiek statku wyniósł 48,4 lat. Statkami pasażerskimi przybrzeżnej floty transportowej w komunikacji pomiędzy portami polskimi w 2023 r. przewieziono 145,3 tys. pasażerów (o 24,5% mniej niż w poprzednim roku), a praca przewozowa wyniosła 2 999,2 tys. pasażerokilometrów (o 29,1% mniej w porównaniu z 2022 r.).

Stan załóg morskiej i przybrzeżnej floty transportowej na koniec 2023 r. wynosił 1 981 osób (tak jak przed rokiem), z tego w morskiej flocie transportowej – 1 811 osób, a we flocie przybrzeżnej – 170 osób, podał także GUS.

Przemysł stoczniowy w skali roku zmniejszył się portfel zamówień. Na koniec 2023 r. obejmował on 5 statków (przed rokiem odpowiednio 8 statków). W 2023 r. w polskich stoczniach wyremontowano 458 jednostek o łącznej pojemności brutto (GT) 4 937,4 tys. (przed rokiem – 571 jednostek o łącznej pojemności brutto 5 516 tys.).

Według stanu na koniec 2023 r., polska flota rybacka liczyła 824 statki i łodzie (bez zmian r/r), o łącznej pojemności brutto (GT) 35,5 tys. (o 0,8% większej w porównaniu z rokiem poprzednim) oraz o mocy 83,9 tys. kW (o 0,5% mniejszej). Podobnie jak przed rokiem, w skład polskiej floty rybackiej wchodziły 2 trawlery, 123 kutry oraz 699 łodzi.

W 2023 r. z łowisk bałtyckich pozyskano 94,9 tys. ton ryb (stanowiących 59,2% łącznej masy połowów), czyli o 13,6% mniej w porównaniu z 2022 r. Połowy dalekomorskie, których wielkość ukształtowała się na poziomie 65,5 tys. ton, były o 23,9% wyższe niż przed rokiem, podał Urząd.

(ISBnews)