W I kwartale obecnego roku światowa sprzedaż smartfonów wzrosła o 7,8% do 289,4 mln sztuk. Samsung zdetronizował Apple i znalazł się na pierwszej pozycji jako lider sprzedaży – stwierdza cykliczny raport firmy badawczej IDC.
Wysyłka smartfonów Apple spadła w I kw. 2024 roku o 10%, sprzedaż koncernu z Cupertion spada pod wpływem nasilającej się konkurencji ze strony producentów smartfonów z Androidem i jest to zjawisko, które się nasila – tak stwierdzają raporty branżowe. Według IDC Samsung z udziałem rynkowym 20,8% znajduje się na pierwszej pozycji jako największy światowy producent telefonów, nie tylko sprzedawca.
W I kw. 2024 roku Apple sprzedało 50,1 mln sztuk iPhone, co oznacza spory spadek w porównaniu z 55,4 mln sztuk w I kw. 2023 roku. Jeszcze w IV kwartale 2023 roku Apple dominował na rynku. Jednak jak stwierdzają raporty rynkowe, ostatni kwartał roku jest niemiarodajny jeśli chodzi o określanie bardziej długofalowych trendów na rynku ze względu na grudniowy „rajd św. Mikołaja”, gdzie wykupywane są nawet najdroższe i najnowsze modele smartfonów. Co ciekawe, właśnie wtedy spadła o 2,1% sprzedaż Apple na jednym z wiodących dla firmy rynków – rynku chińskim.
Samsung, według analityków IDC, ma ostatnio dobrą passę. Firma obroniła się sprzedażą na poziomie 60,1 mln sztuk w I kw. 2024, utrzymywanie szerokiego portfolio produktowego – od modeli budżetowych po segment Premium – i na początku roku wprowadziła na rynek najnowszą linię flagowych smartfonów – Galaxy S24. Te nowe smartfony sprzedają się dobrze, ich globalna sprzedaż wzrosła od momentu rynkowego debiutu o 8% w porównaniu ze sprzedaż po premierze zeszłorocznego modelu S23.
Mimo utrudnień na rynkach amerykańskim i europejskim, stabilny wzrost sprzedaży na rynkach azjatyckich daje chińskim producentom smartfonów miejsce w czołówce – Xiaomi, jeden z czołowych producentów smartfonów, zajął w pierwszym kwartale trzecie miejsce z udziałem w rynku na poziomie 14,1%. Niewiele gorsi są także chińscy producenci głównie budżetowych modeli smartfonów, jak Transsion i OPPO (odpowiednio 9,9% i 8,7%).
Analitycy IDC podkreślą, że przed Apple zaczynają istotne wyzwania rynkowe zwłaszcza w Chinach, gdzie niektóre chińskie firmy i agencje rządowe ograniczają korzystanie przez pracowników z urządzeń koncernu z Cupertino, co ma być odpowiedzią na zamykanie rynku amerykańskiego ze względów bezpieczeństwa przez smartfonami produkowanymi przez firmy chińskie.
Apple, które niewiele mówi o włączaniu sztucznej inteligencji do swoich urządzeń, w tym iPhone, obecnie próbuje „ucieczki do przodu”, jaką jest wytworzenie otwartego środowiska oprogramowania wokół iPadów, iPhone i MacBooków, do tej pory praktycznie zamkniętych na tego typu rozwiązania. Koncern zorganizuje w czerwcu br. ogólnoświatową konferencję programistów (WWDC), podczas której zaprezentuje aktualizacje oprogramowania i oraz nowe aplikacje obsługujące iPhone’y, iPady i MacBooki.
Firma | 1Q24 Wysyłka | 1Q24 Udział rynkowy | 1Q23 Wysyłka | 1Q23 Udział rynkowy | Zmiana rdr |
1. Samsung | 60.1 | 20.8% | 60.5 | 22.5% | -0.7% |
2. Apple | 50.1 | 17.3% | 55.4 | 20.7% | -9.6% |
3. Xiaomi | 40.8 | 14.1% | 30.5 | 11.4% | 33.8% |
4. Transsion | 28.5 | 9.9% | 15.4 | 5.7% | 84.9% |
5. OPPO | 25.2 | 8.7% | 27.6 | 10.3% | -8.5% |
Inni | 84.7 | 29.3% | 79.0 | 29.4% | 7.2% |
Razem | 289.4 | 100.0% | 268.5 | 100.0% | 7.8% |