Rynek smartfonów: Samsung numerem 1, Apple na drugiej pozycji

W I kwartale obecnego roku światowa sprzedaż smartfonów wzrosła o 7,8% do 289,4 mln sztuk. Samsung zdetronizował Apple i znalazł się na pierwszej pozycji jako lider sprzedaży – stwierdza cykliczny raport firmy badawczej IDC.

Wysyłka smartfonów Apple spadła w I kw. 2024 roku o 10%, sprzedaż koncernu z Cupertion spada pod wpływem nasilającej się konkurencji ze strony producentów smartfonów z Androidem i jest to zjawisko, które się nasila – tak stwierdzają raporty branżowe. Według IDC Samsung z udziałem rynkowym 20,8% znajduje się na pierwszej pozycji jako największy światowy producent telefonów, nie tylko sprzedawca.

W I kw. 2024 roku Apple sprzedało 50,1 mln sztuk iPhone, co oznacza spory spadek w porównaniu z 55,4 mln sztuk w I kw. 2023 roku. Jeszcze w IV kwartale 2023 roku Apple dominował na rynku. Jednak jak stwierdzają raporty rynkowe, ostatni kwartał roku jest niemiarodajny jeśli chodzi o określanie bardziej długofalowych trendów na rynku ze względu na grudniowy „rajd św. Mikołaja”, gdzie wykupywane są nawet najdroższe i najnowsze modele smartfonów. Co ciekawe, właśnie wtedy spadła o 2,1% sprzedaż Apple na jednym z wiodących dla firmy rynków – rynku chińskim.

Samsung, według analityków IDC, ma ostatnio dobrą passę. Firma obroniła się sprzedażą na poziomie 60,1 mln sztuk w I kw. 2024, utrzymywanie szerokiego portfolio produktowego – od modeli budżetowych po segment Premium – i na początku roku wprowadziła na rynek najnowszą linię flagowych smartfonów – Galaxy S24. Te nowe smartfony sprzedają się dobrze, ich globalna sprzedaż wzrosła od momentu rynkowego debiutu o 8% w porównaniu ze sprzedaż po premierze zeszłorocznego modelu S23.

Mimo utrudnień na rynkach amerykańskim i europejskim, stabilny wzrost sprzedaży na rynkach azjatyckich daje chińskim producentom smartfonów miejsce w czołówce – Xiaomi, jeden z czołowych producentów smartfonów, zajął w pierwszym kwartale trzecie miejsce z udziałem w rynku na poziomie 14,1%. Niewiele gorsi są także chińscy producenci głównie budżetowych modeli smartfonów, jak Transsion i OPPO (odpowiednio 9,9% i 8,7%).

Analitycy IDC podkreślą, że przed Apple zaczynają istotne wyzwania rynkowe zwłaszcza w Chinach, gdzie niektóre chińskie firmy i agencje rządowe ograniczają korzystanie przez pracowników z urządzeń koncernu z Cupertino, co ma być odpowiedzią na zamykanie rynku amerykańskiego ze względów bezpieczeństwa przez smartfonami produkowanymi przez firmy chińskie.

Apple, które niewiele mówi o włączaniu sztucznej inteligencji do swoich urządzeń, w tym iPhone, obecnie próbuje „ucieczki do przodu”, jaką jest wytworzenie otwartego środowiska oprogramowania wokół iPadów, iPhone i MacBooków, do tej pory praktycznie zamkniętych na tego typu rozwiązania. Koncern zorganizuje w czerwcu br. ogólnoświatową konferencję programistów (WWDC), podczas której zaprezentuje aktualizacje oprogramowania i oraz nowe aplikacje obsługujące iPhone’y, iPady i MacBooki.

Firma1Q24 Wysyłka1Q24 Udział rynkowy1Q23 Wysyłka1Q23 Udział rynkowyZmiana rdr
1. Samsung60.120.8%60.522.5%-0.7%
2. Apple50.117.3%55.420.7%-9.6%
3. Xiaomi40.814.1%30.511.4%33.8%
4. Transsion28.59.9%15.45.7%84.9%
5. OPPO25.28.7%27.610.3%-8.5%
Inni84.729.3%79.029.4%7.2%
Razem289.4100.0%268.5100.0%7.8%