Warszawa, 13.03.2024 (ISBnews) – Bezgotówkowe płacenie w supermarketach deklaruje 74% osób, wynika z badania PolCard from Fiserv “Preferencje płatnicze Polaków 2024”. Kolejne najpopularniejsze punkty płatności bezgotówkowych to apteki (58%) i stacje paliw (57%).
“Podobnie jak w pierwszej edycji naszego badania supermarkety są miejscem, gdzie najczęściej rozliczamy się kartą, telefonem czy zegarkiem. Takiej odpowiedzi udzieliło obecnie 74% Polaków. Supermarkety są najbardziej popularne niezależnie od miejsca zamieszkania czy wykształcenia respondentów” – powiedział prezes Fiserv Polska Krzysztof Polończyk, cytowany w komunikacie
Kolejnymi miejscami, w których badani rozliczają się bez udziału gotówki są: apteki (58%), stacje paliw (57%), drogerie i sklepy kosmetyczne (47%), osiedlowe małe sklepy i piekarnie (45%) oraz restauracje (42%). Natomiast Polacy najrzadziej płacą bezgotówkowo u korepetytorów lub za dodatkowe zajęcia (4%), jak również w zakładach szewskich i krawieckich (6%), podano także.
Z badania wynika również, że konsumenci chętnie korzystają również z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych, takich jak m.in. płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi (25%), wypłata gotówki z kasy sklepu, tzw. cashback (22% ) czy też doładowania telefonu (17%).
“Jeśli chodzi o cashback, czyli wypłatę gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu, to skorzystało z niej 22% respondentów i znajduje się ona na trzecim miejscu w naszym badaniu. Co więcej, usługa ta cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych respondentów między 18 a 29 rokiem życia, więc możemy przewidywać, że coraz więcej osób będzie z niej korzystać w przyszłości” – powiedział Polończy.
Inne usługi dodatkowe, z jakich korzystają Polacy to m.in. możliwość zostawienia napiwku np. w restauracji (15%), wykupienie okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na karcie płatniczej (10%) czy też wpłata gotówki na kartę w kasie sklepu, tak jak w przypadku wpłatomatu (7%).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska – właściciela marki PolCard from Fiserv – metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
(ISBnews)