Cyndi Lauper, jedna z gwiazd pop-rocka lat 80., sprzedała prawa do katalogu swojej twórczości szwedzkiej firmie ABBA Pophouse. Jest to część większego projektu – Lauper podobnie jak inna gwiazda lat 80., zespół Kiss, ma się pokazać na scenie w postaci swojego młodszego awatara, podobnie jak grupa ABBA w recitalu Voyage. Pophouse, który był głównym inwestorem w tym projekcie, osiągnął spore zyski.
Cyndi Laper, kończąca 70 lat gwiazda pop-rocka lat 80., autorka i wykonawczyni takich hitów jak „True Colors” i „Girls Just Wanna Have Fun” nominowana w zeszłym roku do Rock&Roll Hall Of Fame sprzedała swój katalog za nieujawnioną kwotę szwedzkiej spółce ABBA Pophouse Entertainment Group. Firma ta, założona przez gwiazdę zespołu ABBA Bjorna Ulvaeusa i prezesa EQT AB Conniego Jonssona poinformowała, że nabyła co prawda prawa do katalogu, ale do zarządzania nim tworzy z Lauper joint venture. Rockmenka sprzedała w ciągu 40 lat kariery ponad 50 mln płyt na całym świecie.
„Zwracały się do mnie inne firmy i tak naprawdę nie byłam zainteresowana sprzedażą mojego katalogu. Ale to jest coś innego. Pomyślałam: „OK, mają energię i wszyscy są bardzo kreatywni”. „Daje mi to możliwość rozwijania mojego dziedzictwa, zamiast oglądać je w reklamach. Mam większe plany” – powiedziała Cyndi Lauper w siedzibie Pophouse w Sztokholmie. Jak dodała, szwedzka firma wykupiła „większość” katalogu, nie uściśliła jednak co pozostało niewykupione. Wiadomo jedynie, że umowa nie obejmuje okresu występów Lauper na Broadwayu.
Rockmanka i aktywistka, którą Lauper była przez całe życie, wraz z Pophouse chce „ożywić swoją muzykę” poprzez występy na żywo, projekty telewizyjne, internetowe i streaming. Nowy projekt ma się wzorować na słynnym już projekcie ABBA Voyage. W tym projekcie, gdzie najsłynniejsze gwiazdy muzyki pop – szwedzki zespół ABBA, czyli Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson i Anni-Frid Lyngstad – po wydaniu nowego LP „Voyage” przygotowały tour-spektakl, w którym główną rolę odegrały ich wirtualne awatary odmłodzone do wieku nieco ponad 30 lat (członkowie zespołu mają już w rzeczywistości ponad 70). ABBA Voyage, którego premiera odbyła się w 2022 roku, okazał się ogromnym sukcesem. Na tourne z cyfrowymi awatarami, w którym prawdziwi muzycy brali udział na początku i końcu spektaklu, sprzedano na świecie ponad 2,1 mln biletów.
Pophouse, które było największym inwestorem w ABBA Voyage, chce, wzorując się na tym projekcie, przygotować spektakl z udziałem zarówno Cyndi Lauper, jak i jej wersji wirtualnej. Spektakl ten ma dotyczyć najważniejszych kobiet z życia artystki, a akcja będzie się rozgrywać w ogrodzie jej babci w nowojorskiej dzielnicy Queens.
„Chodzi o ludzi, którzy wywarli na mnie wpływ – moją mamę, ciotkę i babcię. Kiedy zobaczyłam ABBA Voyage, wpadłam na pomysł przywrócenia ich do życia i całej okolicy, której już nie ma” – powiedziała Lauper. Rockmanka nie tai, że spektakl ma być „bardziej kobiecy” i twierdzi, że „kiedyś hologram zastąpi mnie na scenie”.
Co ciekawe, firma szykuje podobny spektakl „bardziej męski”. Tym razem ze swoimi młodszymi awatarami wystąpią inne gwiazdy z lat 80. – zespół Kiss, który niedawno zakończył karierę. Nic jednak nie wiadomo o tym czy Pophouse nabyło katalog Kiss.
Samo Pophouse jest firmą stosunkowo nową, założoną w 2014 roku. W 2022 roku w trakcie udanego touru ABBA Voyage firma nabyła jako pierwsza dwa obiecujące katalogi muzyczne – DJ Avicii, jednego z największych DJ światowej sceny klubowej i szwedzkiego zespołu Swedish House Mafia jednego z najbardziej znanych zespołów nurtu house.
Nie jest to niczym dziwnym, bowiem utwory muzyczne są zaliczane przez analityków do klasy aktywów bezpiecznych, przynoszących stałe zyski. W przypadku kreatywnego ich potraktowania, jak zrobił to Pophouse, zyski mogą być duże. Jednak i duże są koszty inwestycji, w efekcie czego utrzymywanie się wysokich stóp procentowych na tyle podniosło koszty finansowania zakupu, że posiadająca utwory Neila Younga i Blondie grupa inwestycyjna branży muzycznej Hipgnosis Songs Fund musiała anulować zaliczkę na dywidendę. Przejęć dokonują teraz największe firmy, jak Sony Group, które za połowę katalogu Michaela Jacksona zapłaciło jego spadkobiercom 600 mln dolarów, czy Iconic Artists Group Irvinga Azoffa, która kupiła za 100 mln dolarów prawa Roda Stewarta do publikacji i nagrań muzycznych.