Sanofi chce wydzielić jednostkę zajmującą się produktami zdrowotnymi dla masowego klienta. Byłaby to osobna spółka, która trafiłaby na giełdę lub została sprzedana. Zainteresowanie wyraziły już największe światowe fundusze inwestycyjne w tym Advent International i Blackstone.
W październiku 2023 r. koncern Sanofi poinformował o planach wydzielenia w osobną spółkę działu sprzedającego produkty OTC i bezreceptowe, jak np. syropy na kaszel Phytoxil i żele przeciwbólowe Icy Hot. Zarząd firmy miał też nieoficjalnie stwierdzić, że jest otwarty na sprzedaż takiej spółki, jeśli uda się porozumieć z potencjalnym nabywcą co do odpowiedniej wyceny. Inną opcją, choć nie kolidującą z pierwszą, byłby zakup pakietu większościowego przez inwestora, ale też i notowanie nowopowstałej spółki na paryskiej giełdzie, co mogłoby nastąpić jeszcze w IV kw. 2024 roku. Po przeprowadzonym podziale Sanofi dołączyłaby do grona konkurentów z branży farmaceutycznej – takich koncernów, jak GSK i Johnson & Johnson – którzy w ostatnich latach wydzielili swoje działy konsumenckie w osobne spółki. Podobnie ja te firmy, Sanofi bowiem chce się skoncentrować na swoim podstawowym biznesie jakim ma być rozwój innowacyjnych terapii na wiele schorzeń, w tym choroby nowotworowe.
O zainteresowaniu ewentualną transakcją informują agencje i największe media ekonomiczne – według nich prócz Advent i Blackstone w grę wchodzić mogą także oferty ze strony takich funduszy jak Bain Capital, CVC Capital Partners, EQT AB i KKR & Co. Dzieje się tak, mimo iż podział Sanofi nie został jeszcze do końca przeprowadzony.
W ostatnim raporcie analitycy JPMorgan wycenili wartość nowej spółki Sanofi na około 20 mld dolarów, łącznie z długiem.
Transakcja ta byłaby prawdopodobnie jednym z największych tegorocznych przejęć choć według Bloomberga ze względu na problemy związane z finansowaniem tak dużych przejęć mogłaby trwać dość długo i być trudna do zrealizowania.
Akcje Sanofi po ogłoszeniu zainteresowania nową spółką wzrosły na paryskiej giełdzie o 3,2%, najwięcej od 4 ostatnich miesięcy. Dało to koncernowi wartość rynkową 111 mld euro.