Aż 59% Amerykanów to osoby samotne, rozwiedzione lub owdowiałe. Na całym świecie sytuacja jest podobna – samotni, rozwiedzione, rozwiedzeni, wdowy i wdowcy stanowią 53% wszystkich konsumentów. Osoby te prawdopodobnie będą najczęstszymi kupującymi prezenty walentynkowe dla przyjaciół, osób z którymi chcą nawiązać związki lub nawet zwierząt domowych – tam wynika z analizy Euromonitor.
Sprzedawcy detaliczni według badania Euromonitor International z optymizmem patrzą na Walentynki 2024 sygnalizując powrót zaufania konsumentów, co oznacza więcej romantyków chcących okazać swoje uczucia przy pomocy niezapomnianego prezentu lub niespodzianki.
Dzieje się tak, mimo że globalna gospodarka pozostaje w okresie powolnego wzrostu, wysokiej inflacji, utrzymującej się presji cen energii, rosnących kosztów kapitału, trudnych rynków pracy oraz zagrożeń geopolitycznych. Czynniki te oczywiście wpływają na popyt i wydatki uznaniowe konsumentów, zwykle w dziedzinie zakupów e-commerce i zwłaszcza towarów luksusowych, w skład których wchodzą prezenty-niespodzianki, jak biżuteria, alkohol oraz różne typy słodyczy i czekolad, jednak sprzedawcy oceniają klimat biznesowy przed Walentynkami jako „sprzyjający”.
Jak stwierdziła Fleur Roberts, dyrektor ds. towarów luksusowych w Euromonitor International, rynek dóbr luksusowych ogólnie w dalszym ciągu wykazuje odporność na zakłócenia rynkowe.
„Ostatni wzrost napędzany jest ciągłym zapotrzebowaniem na luksusowe doświadczenia, styl życia i gościnność. Tradycyjne prezenty, takie jak luksusowa biżuteria, zegarki i inne dobra osobiste, będą w dalszym ciągu napędzać sprzedaż podczas tegorocznych Walentynek, a luksusowe prezenty będą coraz bardziej zindywidualizowane, idące w stronę ofert opartych na doświadczeniach i stylu życia, coraz częściej kosztem tradycyjnych prezentów materialnych. Rzeczywiście oczekujemy, że aby uczcić tegoroczne Walentynki więcej konsumentów zainwestuje w wyjątkowe wydarzenia, takie jak kolacje w restauracjach znanych z wyśmienitej kuchni, wizyty w spa i zabiegi odnowy biologicznej, a także luksusowe podróże” – dodała.
Co ciekawe, widoczne jest to zwłaszcza w segmencie wellness, zainteresowanie którym osiągnęło obecnie najwyższy poziom w historii sprzedaży. Wszystko wskazuje na to, że prezenty tematycznie związane z wellness będą bardzo często spotykane w Walentynki, jako że coraz więcej osób priorytetowo traktuje dbanie o siebie i dobre samopoczucie. Z kolei globalne wydatki na turystykę wellness przekroczą w tym roku poziom sprzed pandemii i osiągną do 2028 roku wartość blisko 150 mld dolarów.
Bob Hoyler, menadżer ds. handlu detalicznego i e-commerce w Euromonitor International, zauważył, że istotnym czynnikiem przy walentynkowej sprzedaży będzie inflacja. Co prawda nieco ona osłabła w porównaniu ze stanem z 2022 r., ale w lutym 2023 r. nadal utrzymuje się na wysokim poziomie na wielu najważniejszych rynkach detalicznych.
„Ponieważ wysokie ceny przyczyniają się do trwającego kryzysu kosztów utrzymania wielu konsumentów racjonowało swoje wydatki podczas Walentynek w 2023 r. Jednak pod koniec 2023 r., w miarę dalszego obniżania się inflacji, zaufanie konsumentów zaczęło rosnąć, szczególnie w Ameryce Północnej i Europie. W efekcie skoro konsumenci mają nieco bardziej pozytywne nastawienie do gospodarki można oczekiwać, że Walentynki w 2024 r. będą dla sprzedawców detalicznych bardziej zachęcające niż w roku poprzednim” – dodał.
Jeśli chodzi o walentynkowe kolacje i prezenty spożywcze to będą one miały miejsce szczególne – najwięcej ich trafi do osób samotnych. Jak twierdzi Carl Quash III, dyrektor ds. pakowanej żywności i przekąsek w Euromonitor International, minęły już czasy, gdy walentynki były przeznaczone wyłącznie dla par. Obecnie zwłaszcza w USA, gdzie połowa Amerykanów to osoby samotne, owdowiałe i rozwiedzione często nie chcące szukać partnerów i partnerek, które będą właśnie przez tego typu prezenty obchodziły Walentynki lub zupełnie nieromantycznie dzieliły się nimi z przyjaciółmi.
„Widzę ciekawe reakcje na tegoroczne walentynkowe innowacje. Mianowicie czekoladki Reese w kształcie serca – o których konsumenci ironicznie piszą w Internecie, że ich kształt przypomina coś zupełnie innego. Widziałem też mniejsze opakowania czekolady premium marki Ghirardelli – czyli na specjalne okazje” – zauważył Quash.
Według analityków największych dostawców czekolady Hershey’s, Lindt i Reese’s – odpowiadających za 20% światowej sprzedaży – problemy związane z dostawami i kosztami kakao i cukru przyczynią się do sezonowego wzrostu cen czekolady i spowodują w 2024 roku wzrost światowych cen czekolady o 3,5% w ujęciu globalnym, co oznacza, że na niektórych rynkach ten wzrost może być większy.
Inną grupą „towarów Walentynkowych” są wina i alkohole wysokoprocentowe. Jak zauważył Matthew Barry, menedżer ds. żywności i napojów w Euromonitor International, gusty konsumentów zmieniły się w ostatnich kilku latach – alkohole są popularne w Walentynki, ale nie wśród młodych ludzi.
„Atrakcyjność wina słabnie wraz z młodszym pokoleniem. Wielu młodych także nie pije napojów spirytusowych i napojów spirytusowych gotowych do spożycia (RTD). Mniej też jest kupowanych alkoholi wysokoprocentowych w długotrwałych związkach, częściej jest to wino albo w ogóle święto to obywa się bez alkoholu. Konsumenci nadal kupują coś specjalnego na ten dzień, ale dla przyjaciół, członków rodziny i zwierząt domowych i często nie jest to alkohol” – dodał Barry.