Novo Nordisk zarabia na sukcesie Wegovy

Dwucyfrowy wzrost przychodów i zysków w obecnym roku według estymacji analityków Novo Nordisk to efekt ogromnego popytu na Ozempic i Wegovy – leków z grupy GLP-1 używanych w terapii otyłości, zwłaszcza na rynku amerykańskim.

Popyt na Wegovy i Ozempic jest na wszystkich rynkach na tyle silny, że akcje Novo Nordisk osiągnęły rekordowe poziomy, wyznaczając tym samym wartość rynkową firmy na ponad 450 mld euro. Oznacza to, że koncern jest najdroższą firmą Europy, przerastając pod tym względem konglomerat LVMH.

Analitycy Novo twierdzą, że wzrost sprzedaży w obecnym roku wyniesie od 17% do 25%, zysk operacyjny wzrośnie o 19%-27% ze względu na popyt na Wegovy i inny blockbuster firmy – przeciwcukrzycowy Ozempic, także z grupy GLP-1. Analitycy posiłkujący się danymi LSEG uważają, że w obecnym roku Novo Nordisk odnotuje wzrost sprzedaży o 21% m.in. z powodu presji cenowej i rosnącej konkurencji na wszystkich rynkach, na których lek ten jest oferowany.

W IV kw. 2023 roku sprzedaż Novo Nordisk wzrosła o 37% w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku, co oznacza 65,9 mld koron. Warto zauważyć, ze analitycy LSEG prognozowali 62,3 mld koron. Zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wzrósł o 57% do 26,8 mld koron w porównaniu z prognozą na poziomie 24,9 mld koron.

Obecnie według oświadczeń działu sprzedaży Novo na rynku amerykańskim podaż zmniejszonych dawek Wegovy oraz dawek początkowych wzrosła ponad dwukrotnie. Mimo tego na niemal wszystkich rynkach widoczny jest niedobór tego leku, więc koncern stara się zwiększyć moce produkcyjne. Novo Nordisk co prawda zdjął z rynku amerykańskiego rentę pierwszeństwa, wprowadzając jako pierwsza firma lek GLP-1 zaaprobowany przez Agencję ds. Żywnosci i Leków FDA, ale obecnie rośnie mu konkurencja w tym segmencie rynku w postaci choćby EliLilly, która to firma niedawno rozpoczęła sprzedaż należącego do tej samej grupy terapeutyku Zepbound w USA i Europie.

Tymczasem od maja 2023 r. Novo nie była w stanie zaspokoić rosnącego popytu w USA i zaczęła ograniczać liczbę pacjentów, którzy mogą używać tego leku w terapii, zmniejszając dostępność trzech najniższych dawek cotygodniowego zastrzyku tłumiącego apetyt.

Według oświadczenia Novo dla Reuters prawdopodobnie „w dającej się przewidzieć przyszłości” firma nie będzie w stanie zaspokoić całego popytu na ten lek i konieczne będzie kontrolowanie dostępu do Wegovy nowych pacjentów, by zachowali oni ciągłość terapii. Jednocześnie koncern oświadczył, że spodziewa się spadku cen Wegovy w miarę pojawiania się większej liczby dawek na rynku i pojawienia leków konkurencyjnych z tej grupy jak choćby Zepbound.

Jak twierdził dyrektor finansowy Karsten Munk Knudsen firma oczekuje, że „w miarę dalszego wzrostu wolumenów ceny będą stopniowo spadać”.

„Jednak wzrost wolumenu będzie z nadwyżką zrekompensowany” – dodał.

Yuri Khodjamirian, dyrektor ds. inwestycji w funduszu ETF Tema, inwestującym w Novo uznał informacje o poprawie dostaw Wegovy, zaś estymacje finansowe za „przyzwoite”.         

„To powinien być ważny czynnik w roku, w którym po raz pierwszy muszą stawić czoła konkurencji na rynku produktów otyłości” – powiedział Reuters.

Bloomberg przypomina, że Novo Nordisk wydała kilka miliardów dolarów na zatrudnienie zewnętrznych kontraktorów, wytwarzających Wegovy m.in. z Hiszpanii i Irlandii, zwiększyła też czterokrotnie własne moce produkcyjne w tym zakresie. Powstał też osobny zakład produkcyjny w Catalent w stanie Indiana w USA.

Mimo tego według AP, popyt jest tak wielki, iż FDA przyznaje, że na cztery wypisane dawki brakuje trzech, zaś Novo Nordisk zniosła ograniczenia co do dostępności dawek startowych jeszcze w maju 2023 r.

Lars Fruergaard Jørgensen, dyrektor wykonawczy w Novo Nordisk przyznał, że „niedobory” na rynku USA są dla koncernu „dużym problemem” z drugiej jednak strony, jak powiedział Reuters i AP, fabryka w Calament jako trzeci zewnętrzny zakład firmy zaczęła napełnianie penów lekiem a „zwiększanie mocy produkcyjnych jest realizowane zgodnie z planem”.

Sprzedaż Wegovy tylko w okresie od października do grudnia przyniosła 1,39 mld dolarów, nieco mniej niż w poprzednim kwartale, za to czterokrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Wobec konkurencji na rynku USA, Novo Nordisk wyznaczyło sobie jako cel w obecnym roku wprowadzenie Wegovy w „ograniczonych ilościach” na rynki poza Stanami Zjednoczonymi. Warto przypomnieć, że Wegovy jest od 2021 roku sprzedawane w 8 krajach, m.in. w Niemczech i Wlk. Brytanii. Jest dostępne także w Polsce.