Navigator Capital i Fordata: Liczba transakcji M&A wzrosła o ok. 7% do 366 w 2022 r.

Warszawa, 09.01.2024 (ISBnews) – Liczba transakcji fuzji i przejęć przeprowadzonych na polskim rynku wzrosła o ok. 7% r/r do 366 w 2023 r., wynika z raportu M&A Index Poland, przygotowywanego przez Navigator Capital oraz Fordata. W ujęciu branżowym, wśród przejmowanych przedsiębiorstw dominowały sektory Media/IT/Telecom (22%), FMCG (12%) oraz Przemysł (11%).

“Największą transakcją akwizycyjną w tym okresie było przejęcie studia Techland, wiodącej polskiej firmy z branży gamingowej, producenta serii gier komputerowych ‘Dying Light’ oraz ‘Dead Island’, przez chińską firmę Tencent. Wartość transakcji szacuje się na ok. 6,3 mld zł. Drugą największą transakcją było przejęcie bukmachera STS Holding przez Entain CEE szacowane na 3,9 mld zł” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

“Ponownie najchętniej przejmowano podmioty działające branży TMT, których udział nieznacznie spadł w porównaniu do poprzedniego roku tj. o jeden punkt procentowy. Na drugim miejscu sektor ochrony zdrowia został zastąpiony przez sektor FMCG. Ponownie na trzecim miejscu znalazł się sektor przemysłowy, który powiększył swój udział o 2 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku” – czytamy dalej.

W minionym roku polskie firmy coraz odważniej dokonywały przejęć podmiotów zagranicznych, zwłaszcza w rejonie Europy Zachodniej. Największą inwestycją tego typu był zakup Menzies Distribution przez InPost za 227 mln zł. W raporcie zwrócono także uwagę na akwizycję Imperalum – portugalskiego producenta produktów izolacji wodoodpornych przez Selenę FM. Nabycie Menzies ma umożliwić InPostowi ekspansję na terenie Zjednoczonego Królestwa, a akwizycja Imperalum ma wspierać ekspansję Seleny na Półwyspie Iberyjskim, podkreślono.

“W 2023 roku polski rynek M&A wykazał się nadzwyczajną odpornością, co stanowi kontrast do trendów obserwowanych w innych rozwiniętych gospodarkach europejskich. Ta tendencja podkreśla unikatową pozycję Polski jako rynku przyciągającego inwestycje M&A, nawet w obliczu międzynarodowych zawirowań gospodarczych i geopolitycznych. Warto zauważyć, że wyzwania stojące przez polską gospodarką w postaci transformacji energetycznej, ryzyka związanego z konfliktem za wschodnią granicą oraz wysoka inflacja nie wpłynęły negatywnie na postrzeganie Polski jako dobrego miejsca do lokowania inwestycji. W 2024 roku spodziewam się kontynuacji trendów, które były motorem rynku M&A w ubiegłym roku, tj. konsolidacji obserwowanej w wielu branżach, transakcji wynikających z konieczności zabezpieczenia łańcucha dostaw czy procesów sprzedaży motywowanych brakiem sukcesora. Biorąc powyższe pod uwagę, 2024 rok zapowiada się dla rynku fuzji i przejęć w Polsce niezwykle optymistycznie” – powiedział manager w Navigator Capital Group Artur Wilk, cytowany w komunikacie.

Wśród kupujących największą aktywnością wykazały się podmioty z sektora TMT, odpowiadający za 18% transakcji. Spośród sprzedających ponownie dominowali sprzedawcy prywatni, którzy stanowili 80%. Swój udział po stronie kupujących ponownie zwiększyli inwestorzy finansowi, których udział zwiększył się do 11% w porównaniu do poprzedniego roku, gdzie ich udział wówczas wyniósł 10%.

“W krajobrazie M&A w 2023 roku wykrystalizowały się także pozytywne trendy, których wpływ będziemy obserwować w nadchodzących miesiącach 2024 roku. To przede wszystkim prognozowany wzrost gospodarczy w Polsce na poziomie 4-6% napędzany wydatkami gospodarstw domowych na konsumpcję, spadek inflacji oraz perspektywa wypłaty środków z KPO. Na tych ostatnich zyskać może sektor zielonej energii (62,2 mld zł (39,2% całości środków), inteligentna mobilność – 33,7 mld zł (21,3%), ochrona zdrowia – 19,6 mld zł (12,4%) czy transformacja cyfrowa – 21,9 mld zł (13,8%). Na konkurencyjność gospodarki KPO ma przeznaczyć 21,1 mld zł (13,3%). Zagrożeniem jest czas. Dopiero co odblokowane środki należy wydać do 31 sierpnia 2026 roku, stąd ciąży nad nami ryzyko niewykorzystania budżetu. W 2024 roku istotnym elementem rynku fuzji i przejęć mogą także okazać się przedsiębiorstwa, które znacząco inwestują swoje środki w rozwój technologii AI” – skomentował key account manager w Fordata Marcin Rajewicz.

(ISBnews)