Cargounit kupi więcej lokomotyw Pesy

Cargounit, firma zajmująca się wynajmem lokomotyw i lider tego typu usług w Europie Środkowo-Wschodniej, podpisał w październiku 2022 r. umowę z Pesą na dostawę dziesięciu pojazdów z opcją na 20 kolejnych lokomotyw. Ostatecznie zamówienie zostało zwiększone i bydgoski producent dostarczy w sumie 40 pojazdów Gama Marathon do końca 2024 roku.

„Zakup lokomotyw z modułem dojazdowym z PESA okazał się właściwą decyzją biznesową w odpowiedzi na potrzeby przewoźników w zakresie nowoczesnych lokomotyw. W tej chwili w eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw” – powiedział Łukasz Boroń, prezes Cargounitu.

Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.

„Z punktu widzenia producenta taboru zwiększenie zamówienia przez CARGOUNIT to powód do szczególnej satysfakcji. Zalety lokomotyw Gama Marathon potwierdzają klienci naszego partnera, a to najważniejsze dla nas opinie. Zapewniam, że w kwestii lokomotyw PESA nie powiedziała jeszcze ostatniego (słowa – red.)” – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz.

W portfolio nowych pojazdów oferowanych przez Pesa znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stage V) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). Firma rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą manewrową zasilaną z ogniw wodorowych, która ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez przewoźników towarowych i intermodalnych, operujących między innymi w dążących do bezemisyjności „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.