Mastercard: 2/3 Polaków wyda na świąteczne prezenty poniżej 1 tys. zł, 17% – powyżej

Warszawa, 06.12.2023 (ISBnews) – Wydatki na prezenty świąteczne powyżej 1 tys. zł deklaruje 17% Polaków, 2/3 zmieści wydatki świąteczne poniżej tej kwoty, wynika z badania Mind&Roses przeprowadzonego dla Mastercard.

“Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich. 2/3 ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 zł, a 17% na ten cel wyda ponad 1 000 zł. Czego w tym roku możemy spodziewać się pod choinką? W top 3 najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45%), zabawki (41%), książki (39%). Co piąty badany (19%) w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków” – czytamy w komunikacie.

“Na liście potencjalnych prezentów pojawiają się również te związane z rozwojem pasji oraz doświadczeniami i przeżyciami. 29% badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z pasją. 17% celuje w bilety na wydarzenia, 12% zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami, takie jak wyjścia do restauracji, a 8% kupi dla bliskich wycieczki i podróże. Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej. W Mastercard wspieramy rozwój pasji i zachęcamy do kolekcjonowania bezcennych momentów, dlatego cieszy nas, że konsumenci coraz częściej wybierają ten sposób uszczęśliwiania bliskich” – powiedziała dyrektorka generalna Mastercard Polska Marta Życińska, cytowana w komunikacie.

Dwie trzecie ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie chce przekroczyć. Takie podejście jest szczególnie ważne dla starszej grupy wiekowej badanych (55-60 lat). 46% respondentów potwierdziło, że na święta odkłada pieniądze z wyprzedzeniem. Świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48% vs. 44%), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49%). Odmienną postawę przyjmuje 54% ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie przejmuje się także zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt, wskazano w materiale.

Mastercard zapytał również konsumentów o to, w jaki sposób pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt. 73% respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. 27% natomiast przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne wydatki. Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30%) niż kobietom (23%). Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32%). 21% zapłaciłoby kartą kredytową, a 18% skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later).

Badanie CAWI Minds & Roses przeprowadzono w listopadzie 2023 r., na grupie 1071 badanych – klientów banków w wieku od 18-60 lat.

Mastercard jest globalną firmą technologiczną działającą w obszarze płatności.

(ISBnews)