UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Scott Sportech Polska, który miał zakazywać współpracującym z nim podmiotom sprzedaży przez internet zmuszając tym samym klientów do wizyty w sklepie stacjonarnym. Mogło to ich zniechęcać do zakupu najlepszych dla siebie i tańszych rowerów i miało wpływać na podział rynku sprzedaży rowerów.
Scott Sportech Polska jest m.in. wyłącznym dystrybutorem popularnej marki rowerów Scott. Są one następnie wprowadzane do obrotu przez ok. 90 niezależnych dealerów na terenie Polski. Zastrzeżenia Prezesa UOKiK wzbudziły ustalenia, w których spółka zabraniała dealerom sprzedaży rowerów przez internet. Sprzedawcy mogli zamieszczać oferty na swoich stronach, jednak kiedy potencjalny klient chciał dokonać zakupu przez internet, miał być nakłaniany do szukania odpowiedniego sklepu stacjonarnego.
Dystrybutorzy nie mogli również sprzedawać rowerów na platformach typu Allegro czy OLX. Zakaz sprzedaży online mógł ograniczać konkurencję pomiędzy dealerami do wąskiego obszaru lub nawet całkowicie ją likwidować, jeśli na danym terenie działał tylko jeden sprzedawca. Z informacji uzyskanych podczas przeszukania w siedzibie firmy wynika, że spółka Scott Sportech Polska monitorowała czy dystrybutorzy przestrzegają ustaleń i interweniowała jeśli próbowali sprzedawać rowery online.
„Skutkiem zakazu sprzedaży przez internet mógł być podział rynku. Dystrybutorzy nie musieli rywalizować o klientów z konkurentami na terenie całego kraju, lecz jedynie z tymi blisko siedziby własnego sklepu. Jednocześnie konieczność pokonywania dużych odległości, żeby kupić sprzęt w sklepie stacjonarnym, mogła zniechęcać konsumentów do zakupu najlepszych dla siebie i tańszych rowerów” – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Za naruszenie konkurencji spółce Scott Sportech Polska grozi kara do 10% rocznego obrotu. Nie jest to pierwsza interwencja UOKiK dotycząca zakazu sprzedaży rowerów przez internet. Przykładowo, w 2023 r. prezes UOKiK nałożył około 2,5 mln zł kary na spółkę Merida Polska.