Warszawa, 05.12.2023 (ISBnews) – Wśród celów już zrealizowanych lub doinwestowanych dzięki inwestycjom w transformację cyfrową niespełna 50% firm w Polsce wskazało zarówno redukcję kosztów ogółem, jak i zwiększenie wydajności pracowników, wynika z raportu PMR “Handel internetowy usługami w Polsce 2023. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028”.
Przyczynić się do tego mogły ostatnie lata, które ze względu na zaburzenie łańcucha dostaw spowodowanego najpierw pandemią, a następnie również wojną w Ukrainie i ogólną sytuacją geopolityczną, wymusiły na przedsiębiorstwach zmiany w zakresie polityki kosztowej firmy, a także zintensyfikowanie działalności m.in. przez zwiększenie wydajności pracowników. W przypadku tych dwóch celów po 26% firm wskazało również, że są one istotne do realizacji w bieżącym roku, co może być z kolei spowodowane odczuwalnym spadkiem konsumpcji, podano.
“Nieco inaczej natomiast rozkładały się odsetki wskazań badanych w przypadku dwóch pozostałych celów z opisywanego obszaru. Redukcję kosztów infrastruktury IT oraz redukcję długu technologicznego i kosztów z nim związanych zrealizowało odpowiednio 34 oraz 35% firm. Jak wynika więc z wyników badania, redukcja tych kosztów nie funkcjonowała w obszarze działań podejmowanych przez firmę w takim zakresie, jak ogólna redukcja kosztów. Ponadto dla przeszło jednej czwartej firm zmniejszenie tych kosztów nie jest istotnym celem w obecnym momencie” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W przypadku długu technologicznego natomiast jest to cel nieistotny dla 27% firm. Może to wynikać z co najmniej dwóch czynników. Po pierwsze, wycofanie starszych rozwiązań na rzecz nowych zostało już zrealizowane, a redukcja infrastruktury własnej miała miejsce przy okazji np. wyzwań związanych z pandemią COVID-19. Po drugie natomiast, firmy mogą dostrzegać potrzebę redukcji w innych obszarach jako bardziej priorytetowe.
W aspekcie ilościowym rynek internetowego handlu usługami wzrósł o 19% w 2022 roku. Według prognoz w roku 2023 będziemy mieli do czynienia ze wzrostem o kolejne około 14 mln RGU (jednostek generowania przychodu). Porównując dynamiki wartościowe i ilościowe, widoczne jest, jak duże znaczenie we wzroście wartości rynku mają wszechobecne wzrosty cen. Badania konsumenckie przeprowadzone przez PMR na potrzeby raportu również to potwierdzają, podkreślono.
Do roku 2027 przybędzie około 55 mln sprzedawanych usług. PMR zaznaczył jednak, że w większości nie będzie to wynikało z dostępności całkowicie nowych usług, a raczej ze zmiany kanału dystrybucji usług sprzedawanych dotąd w kanale tradycyjnym.
Spoglądając na rynek w podziale na pojedyncze transakcje i subskrypcje, te pierwsze ciągle dominują, jednak udział subskrypcji w wolumenie rynku wzrasta. Model subskrypcyjny z jednej strony pozwala na optymalizację wydatków konsumenckich, z drugiej strony korzyścią dla dostawców jest czynnik lojalizacji klienta, podano także w materiale.
“Na rynku usług sprzedawanych w internecie nie ma żadnej wyraźnie dominującej kategorii, choć można wyróżnić kilka największych. Przed pandemią największym segmentem rynku pod względem wartości była sprzedaż biletów lotniczych, co z oczywistych względów uległo radykalnej zmianie w roku 2020. W okresach późniejszych zwiększył się udział pozostałych segmentów, zwłaszcza tych, które nie są jeszcze w całości scyfryzowane, a ich migracja do kanału online postępuje. Obecnie największym segmentem na rynku są ubezpieczenia, których znaczenie wzrasta dzięki migracji kanału sprzedaży do internetu. Wiąże się to z postępującą ekspansją kompetencji cyfrowych w społeczeństwie oraz wzrostem zaufania do internetowej sprzedaży tego rodzaju usług” – czytamy dalej.
Według prognoz PMR, udziały poszczególnych segmentów będą się stabilizować wraz ze stopniowym nasycaniem się rynku przez dystrybucję w sieci.
Raport PMR “Handel internetowy usługami w Polsce 2023. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028” mierzy wolumeny oraz wartości składowe rynku internetowego handlu usługami w Polsce. Zawiera szczegółową analizę 32 kategorii usług sprzedawanych w internecie, uzupełnioną o wyniki i wnioski z dedykowanego badania konsumenckiego.
(ISBnews)