Innowacyjny silnik z firmy Damel

Elektryczny silnik wysokosprawny z wirnikiem z magnesami trwałymi typu cSP1

Innowacyjny elektryczny silnik wysokosprawny z wirnikiem z magnesami trwałymi typu cSP1 powstał w firmie Damel w Dąbrowie Górniczej. Charakteryzują go wysokie parametry użytkowe w szerokim zakresie pracy, wysoki współczynnik mocy i sprawność na poziomie 98,5%. Firma produkuje silniki z tej rodziny w zakresie mocy 160–1600 kW i napięcia 400–6000 V.

Silniki zoptymalizowano ze względu na działanie bez obniżania ich parametrów ruchowych, co oznacza, że oferują imponującą moc, minimalizując jej straty.

„Dzięki zastosowaniu magnesów trwałych w wirniku nasz silnik charakteryzuje się znacznie większą sprawnością od tradycyjnie stosowanych silników indukcyjnych, zwłaszcza pracujących z małą liczbą wyłączeń” – podkreśla Robert Tomaszewski, wiceprezes firmy Damel.

„W obliczu rosnących kosztów energii nasz silnik stawia na oszczędność. Zaawansowane technologie pozwalają zmniejszyć zużycie energii, co przekłada się na realne korzyści dla użytkowników. Jest nie tylko superwydajny, ale także łatwy do integracji w różnych branżach, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem o różnych zastosowaniach (pompy, wentylatory, młyny kulowe)” – dodaje Tomaszewski.

Wykorzystanie magnesów trwałych oznacza ograniczenie strat (głównie w wirniku, które w silniku indukcyjnym stanowią ok. połowy wszystkich). W rezultacie prowadzi to do obniżenia temperatury silnika i znaczącego wydłużenia jego żywotności. Ważnym aspektem jest fakt, że generowanie mniejszej ilości ciepła w zamkniętych przestrzeniach, w tym w podziemiach kopalń, obniża koszty ich wietrzenia.

Zastosowanie wysoko sprawnych silników z magnesami trwałymi pozwala na szybki zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych związanych z wymianą silników starej generacji, znaczący wzrost trwałości i niezawodności układów napędowych, ograniczający straty wynikające z awaryjnych postojów, oraz istotną poprawę dynamiki napędu. Nowe silniki mogą być montażowo dopasowane, tak by nie zachodziła potrzeba modernizacji fundamentów i przyłączy mechanicznych.

„Silniki LSPM (line-start permanent magnet, czyli o rozruchu bezpośrednim, wzbudzane magnesem trwałym) dokonują samodzielnego rozruchu po ich podłączeniu bezpośrednio do sieci i przeznaczone są przede wszystkim do napędzania urządzeń pracujących w reżimie pracy ciągłej” – wyjaśnia dr inż. Artur Polak, dyrektor Działu Rozwoju w Damelu.