Pierwszy lot z wykorzystaniem w 100% ekologicznego paliwa lotniczego

Tankowanie 100% ekologicznym paliwem tuż przed demonstracyjnym lotem A380
SEG 2025

Emirates jako pierwsze linie na świecie wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Pokazowy lot odbył się z międzynarodowego lotniska w Dubaju. Z udostępnionych informacji wynika, że SAF może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 85% w całym cyklu życia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Demonstracyjny lot A380 linii Emirates odbył się w momencie, gdy branża lotnicza, organizacje międzynarodowe, organy regulacyjne i urzędnicy państwowi wysokiego szczebla, podejmujący decyzje polityczne, zebrali się w Dubaju na trzeciej konferencji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Jej głównym tematem były paliwa lotnicze i alternatywne (CAAF/3). Dedykowani współpracownicy z Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent i ENOC pracowali nad testami, ocenami technicznymi i analizą danych dla pokazowego lotu.

„Zastosowane podczas lotu paliwo SAF typu drop-in w 100% zawiera odnawialne węglowodory aromatyczne i ściśle naśladuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Po raz pierwszy SAF typu drop-in został użyty w samolocie A380, z założeniem pełnej kompatybilności z istniejącymi systemami samolotu. Podczas lotu wykorzystano cztery tony paliwa SAF, na które składały się HEFA-SPK dostarczone przez Neste (syntetyczna nafta parafinowa na bazie hydro-przetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych) oraz HDO-SAK od Virent (syntetyczna nafta aromatyczna na bazie hydro-odtlenionej). ENOC pomógł zabezpieczyć czysty SAF składający się z HEFA-SPK i zmieszał go ze zrównoważoną naftą lotniczą (SAK) w swoim zakładzie na międzynarodowym lotnisku w Dubaju przed demonstracją, a także wykonał usługi w samolocie” – napisano w informacji prasowej relacjonującej to wydarzenie.

W celach porównawczych podczas lotu 100% SAF był używany w jednym silniku Engine Alliance GP7200, podczas gdy konwencjonalne paliwo lotnicze było używane w pozostałych trzech silnikach. Pomocnicza jednostka napędowa (APU) PW980 firmy Pratt & Whitney Canada również działała w 100% na SAF. Przez kilka tygodni przed lotem silnik A380 Engine Alliance GP7200 wykorzystujący 100% SAF został poddany intensywnym testom, które miały potwierdzić zdolności tego modelu do pracy na specjalnie zmieszanym 100% SAF bez wpływu na jego osiągi lub konieczność wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Testy odbyły się w najnowocześniejszym centrum inżynieryjnym Emirates Engineering Centre w Dubaju.

„Emirates są pierwszymi pasażerskimi liniami lotniczymi na świecie, które eksploatują A380 z silnikiem 100% drop-in SAF napędzającym jeden z czterech silników Engine Alliance GP7200. To kolejna doniosła chwila dla Emirates i naszych partnerów, gdy przekładamy słowa na czyny, badając i testując zwiększone stężenia SAF, aby ostatecznie doprowadzić do przyjęcia przez branżę lotów ze 100% SAF. To kolejny znaczący krok w kierunku zatwierdzenia stosowania SAF w jednym z silników A380, szerokokadłubowego samolotu z czterema silnikami. Istnieje rosnące globalne zapotrzebowanie na alternatywne paliwa do silników odrzutowych o niższej emisji, a praca producentów i dostawców nad komercjalizacją i udostępnieniem SAF będzie miała kluczowe znaczenie w nadchodzących latach, aby pomóc Emirates i całej branży w dążeniu do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla” – powiedział cytowany w komunikacie Adel Al Redha, dyrektor operacyjny Emirates Airline.

„Widok Emirates lecącego A380, największym samolotem pasażerskim świata, napędzanym silnikiem pracującym w 100% na zrównoważonych paliwach lotniczych to symboliczny moment. Paliwa te są obecnie najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie emisji CO2 w branży lotniczej i są coraz częściej wspierane przez wiodące światowe linie lotnicze. SAF ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celu zerowej emisji CO2 w 2050 r., ale wymaga wsparcia całej branży. W Airbus pracujemy nad tym, aby wszystkie nasze samoloty były w 100% przystosowane do SAF do 2030 roku. Współpracujemy również z partnerami, aby rozwijać globalny rynek SAF w nadchodzących latach. Celem Airbusa jako firmy jest pionierstwo w dziedzinie zrównoważonego przemysłu lotniczego dla bezpiecznego i zjednoczonego świata. Dzięki naszej współpracy z Emirates łączymy ambicje z działaniami” – podkreśliła, również cytowana w informacji prasowej, Julie Kitcher, wiceprezes Airbusa ds. komunikacji i spraw korporacyjnych

To kolejne doświadczenia linii Emirates z paliwem 100% SAF. Na początku tego roku linie pomyślnie zakończyły pierwszy lot demonstracyjny zasilany tym paliwem na pokładzie Boeinga 777-300ER z napędem GE90. W ubiegłym miesiącu z lotniska w Dubaju wystartowały pierwsze loty Emirates z wykorzystaniem SAF dostarczonego przez Shell Aviation. Shell dostarczył 315 000 galonów mieszanki SAF do wykorzystania w hubie przewoźnika w Dubaju. Przewoźnik rozszerzył również niedawno współpracę z Neste na dostawę ponad 3 mln galonów (ponad 11 mln litrów) mieszanki SAF w 2024 i 2025 roku na loty z lotnisk Amsterdam Schiphol i Singapur Changi. Obecnie Emirates odbierają SAF w Norwegii i Francji, a przewoźnik nadal poszukuje możliwości wykorzystania SAF na różnych lotniskach w oparciu o dostępną dostawę.

Emirates aktywnie uczestniczą w poszukiwaniu zwiększenia skali produkcji i dostaw SAF. Przewoźnik przyczynił się m.in. do opracowania planu działania Zjednoczonych Emiratów Arabskich w zakresie paliw typu power-to-liquid (PtL), prowadzonego przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury ZEA oraz Światowe Forum Ekonomiczne, a także był aktywnym uczestnikiem krajowej strategii Zrównoważonego Paliwa Lotniczego ZEA, uruchomionej w styczniu 2023 r. przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury oraz GCAA.