Rosja ogranicza zakaz eksportu paliw (z pewnymi wyjątkami)

Rosja ograniczyła swój zakaz eksportu paliw wyłączając z niego paliwo dla silników okrętowych, oleje napędowe i część destylatów ropy naftowej. Utrzymane zostały za to kluczowe ograniczenia zakazujące eksportu benzyn i smarów.

Rosja, która jest największym eksporterem paliw do silników okrętowych i ogólnie dieslowskich oraz paliw do silników benzynowych wysokiej mocy nałożyła 21 września tymczasowy zakaz eksportu paliw silnikowych, w związku z gwałtownym wzrostem cen krajowych.

Ładunki paliwowe przyjęte do przewozu przez Koleje Rosyjskie RDŻ jeszcze przed wejściem zakazu w życie lub te, które posiadały dokumenty załadunkowe do transportu morskiego, nadal mogą być eksportowane. Dodano także kontrolowanego przez państwo operatora rurociągów naftowych Transnieft do grona podmiotów, które mogą przyjmować paliwo samochodowe do wysyłki eksportowej.

Zakaz nie dotyczy paliwa dostarczanego w ramach porozumień międzyrządowych członkom Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej pod przewodnictwem Moskwy, do której należą Białoruś, Kazachstan, Armenia i Kirgistan.

„Spodziewamy się, że rynek wystarczająco szybko odczuje skutki. Ale wtedy będzie to zależeć od nasycenia rynku i wyników” – powiedział pierwszy wiceminister energetyki Rosji Paweł Sorokin.

Rosyjski rząd stwierdził, że ograniczenia wywozowe mają charakter tymczasowy, ale nie określił końcowej daty zakazu. Analitycy uważają, że jest to kolejny dowód na używanie przez Moskwę energii jako broni, kiedy jej inwazja na Ukrainę wkracza w 20 miesiąc z coraz gorszymi perspektywami na przyszłość.

Według danych Vortex w zeszłym roku rosyjski eksport morski wszystkich paliw typu diesel wynosił około 0,95 mln baryłek dziennie. Stanowiło to około 3,4% całkowitego światowego popytu na paliwa. Głównymi tegorocznymi odbiorcami rosyjskich paliw były Turcja, Brazylia i Arabia Saudyjska.

Jak stwierdziło rosyjskie Ministerstwo Energii zakaz eksportu – nawet z wyłączeniami – zapobiegnie nieuprawnionemu „szaremu” eksportowi paliw silnikowych. Handlowcy twierdzą, że na rynek paliw wpływają takie czynniki, jak konserwacja rafinerii ropy naftowej, wąskie gardła transportowe na kolei i osłabienie rubla, co zachęca do eksportu paliw.

Federacja Rosyjska w ostatnich miesiącach cierpiała na niedobory benzyny i oleju napędowego. Hurtowe ceny paliw wyraźnie wzrosły, chociaż ceny detaliczne są ograniczane tak, by były zgodne z obowiązującym wskaźnikiem inflacji. Kryzys był szczególnie dotkliwy na południu Rosji, gdzie paliwo ma kluczowe znaczenie dla przeprowadzenia żniw. Poważny kryzys paliwowy może być dla Kremla  nieprzyjemną niespodziankę wobec zbliżających się marcowych wyborów prezydenckich.

Według analityków działających na rynku paliwowym i danych LSEG, Rosja ograniczyła już eksport oleju napędowego przez porty i oleju napędowego drogą transportu szynowego i szosowego o prawie 30% do około 1,7 mln ton w pierwszych 20 dniach września w porównaniu z tym samym okresem sierpnia.