Dwunasty miesiąc z rzędu rośnie w Europie liczba rejestracji nowych samochodów. Popyt jest szczególnie widoczny w przypadku wozów z napędem elektrycznym – ich sprzedaż wzrosła w lipcu br. o 62%. Jednak analitycy obawiają sie wzrostów kosztów życia z racji rosnącej inflacji.
Według danych European Automobile Manufacturers’ Association liczba rejestracji nowych aut wzrosła w Europie o 17% do 1,02 mln pojazdów. Sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym wzrosła przy tym o 62%, podczas gdy dostawy modeli z silnikiem Diesla spadły o 9%. Jak twierdzą analitycy wzrost ten jest także spowodowany problemami z podażą – klienci szybciej decydują się na zakup nowego wozu – bowiem branża samochodowa powoli wychodzi z problemów w łańcuchach dostaw, wywołanych przez pandemię.
Producenci samochodów obecnie realizują dostawy, które były opóźnione z racji problemów z komponentami, wytwarzanymi w fabrykach na całym świecie. Obecnie łańcuchy dostaw uległy uproszczeniu i zmniejszyły się nawet problemy z półprzewodnikami. Jednak inflacja i coraz bardziej rosnące koszty życia w krajach całej Unii Europejskiej powodują, iż analitycy branży samochodowej określają przyszłą koniunkturę jako „niepewną”.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 60,6%, kontynuując wzrost, którego przyczyną są dotacje promujące te pojazdy w wielu krajach Unii Europejskiej. Pojazdy z napędem elektrycznym stanowiły 13,6% całej sprzedaży nowych samochodów w porównaniu z niecałymi 10% w lipcu 2022 r.
Hybrydy typu plug-in, które posiadają zarówno silnik spalinowy jak i akumulatory dużej pojemności, stanowiły 7,9% sprzedaży.
Niecałe 50% sprzedaży to modele z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Pojazdy z silnikiem Diesla, które jeszcze w 2015 roku stanowiły ponad 50% sprzedaży nowych samochodów w lipcu miały w nich udział na poziomie nieco ponad 14%.
W I połowie roku najlepiej sprzedającym się pojazdem w Europie była Tesla Model Y amerykańskiego producenta aut elektrycznych, jednak lokalni producenci nie zamierzają oddawać pola. Nowe modele samochodów z napędem elektrycznym takich producentów jak Volkswagen AG, Stellantis i BMW trafią do salonów jesienią. Debiuty większości z nich nastąpią na salonie samochodowym IAA w Monachium na początku września.
Największy w Unii Europejskiej wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych odnotowano w Niemczech, gdzie w lipcu zarejestrowano 48 682 takie samochody, co stanowi wzrost o 69% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W Wlk. Brytanii, gdzie wprowadzono obecnie bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji, sprzedaż „elektryków” wzrosła o 88% do 23 010 sztuk. Trzecie miejsce zajęła Francja z 16 867 pojazdami o napędzie elektrycznym.
Volkswagen odnotował największą sprzedaż samochodów osobowych w regionie, niezależnie od zastosowanego typu napędu – 280 294, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W tym czasie BMW i Renault odnotowały wzrost sprzedaży odpowiednio o 22,5% i 16,9%. Sprzedaż Stellantis spadła o 3,3% do 160 251 pojazdów.