Biedronka daje nowe życie reklamówkom

SEG 2025

Biedronka wykorzystuje zgromadzone tworzywa sztuczne, w tym polietylen, do produkcji toreb zakupowych typu T-shirt. Sieć daje drugie życie pierwotnemu materiałowi, a tym samym działa z korzyścią dla środowiska naturalnego.

Miesięcznie Biedronka gromadzi 5 ton odpadów z tworzyw sztucznych m.in. pozostałości folii i innych opakowań zbiorczych, które są zwracane przez sklepy i magazyny. Odpady pochodzące z działalności operacyjnej trafiają do zakładu gospodarowania odpadami, gdzie następuje sortowanie tworzyw na konkretne materiały. Część surowca polietylenu przekazywana jest jednemu z dostawców sieci, który jest jego recyklerem.

„Każdego dnia projektując opakowania dla produktów naszych marek własnych dobieramy materiały tak, aby ułatwić segregację w punktach selektywnej zbiórki oraz w trakcie recyklingu materiałowego. Wybieramy taki materiał dla naszych opakowań, aby mógł wrócić do obiegu i ponownie stać się opakowaniem. Odpady opakowaniowe segregujemy i oddajemy do zakładów recyklingu, gdzie są przerabiane na kolejne opakowania dostarczane z produktami do naszych sklepów. W skali roku daje to ogromny zysk dla środowiska naturalnego, ponieważ zapobiegamy tym samym wprowadzaniu do obiegu kilku tysięcy ton nowego plastiku pierwotnego i minimalizujemy emisję niekorzystnych gazów do otoczenia. Podobnie czynimy z kartonami” – tłumaczy Katarzyna Grabarska, menedżerka ds. ekoprojektowania opakowań.

Pozyskany materiał ze sklepów i centrów dystrybucyjnych sieci Biedronka jest kolejno przerabiany na torby typu T-shirt (reklamówki mają szerokie uszy), a te trafią do sklepów na terenie całego kraju. Reklamówki typu T-skirt wyprodukowane są w min. w 80% z surowców pochodzących z recyklingu, a pozostałym materiałem są dodatki, które odpowiadają za wytrzymałość torby. Jest zaprojektowana i wytworzona tak, aby posłużyła więcej niż raz dzięki swojej trwałości. Dodatkowo jej ślad węglowy jest o 56% niższy niż ten, który ma reklamówka wykonana w 100% z tworzywa pierwotnego.

 Biedronka wykorzystała system zamkniętego obiegu również w opakowaniach zbiorczych dla Zup z Naszej Kuchni. Proces zaczyna się od recyklera, który odbiera odpady tekturowe ze sklepów i magazynów sieci, a po wtórnej produkcji, dostarcza nowe opakowania zbiorcze wytworzone z wcześniej odebranej makulatury. Kolejnym wartym podkreślenia działaniem jest zmiana techniki druku i ilości stosowanych w nim kolorów, aby zredukować wykorzystanie wody, energii, i innych mediów.

Temat opakowań jest coraz istotniejszy, dlatego Biedronka wdrożyła dla nich nowy standard i teraz wszystkie kartony, będące opakowaniami zbiorczymi, muszą być zdatne do recyklingu. Sieć dodatkowo do produkcji wszystkich opakowań papierowych używa surowców z odpowiedzialnych źródeł, potwierdzonych certyfikatem FSC lub PEFC.