Małe opakowanie na mały produkt

Pracownia SW Research we współpracy z Grupą Akomex przeprowadziła badanie EKObarometr, według którego 82% Polaków chce, aby kupowane artykuły były w mniejszych opakowaniach. Natomiast blisko 70% respondentów wolałoby, żeby opakowania były wykonane z materiałów podlegającym recyklinkogowi.

Z powodu szybko rozwijającego się rynku konsumpcyjnego w kraju jest produkowanych, sprzedawanych i kupowanych miliony artykułów. Polacy zauważają, że opakowania, w które pakowane są towary często są za duże względem zakupionego towaru. A konsumenci z tego powodu są niezadowoleni. W przeprowadzonym badaniu EKObarometr, 82% respondentów uznało, że preferują kupowanie produktów, które są w opakowaniu o adekwatnym rozmiarze do rozmiaru produktu. Natomiast 43% ankietowanych oznajmiło, że zbyt duże opakowania zniechęcają ich do ponownego zakupu. Warto zaznaczyć, że zbyt duże opakowania są nielubiane niezależnie od wieku czy płci (kobiety 84%, mężczyźni 80%).

„Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli zwiększać sprzedaż swoich produktów będą musieli w najbliższym czasie dopasować się do zielonej zmiany – to nieuniknione. Rynkowe tendencje i trendy pokazują, że firmy muszą możliwie jak najszybciej wprowadzić realne, prośrodowiskowe działania, które ograniczą marnotrawstwo surowców i przełożą się na zadowolenie klientów. Dostrzegamy, że istnieje obecnie konflikt pomiędzy ekonomicznymi aspektami opakowań, a ich wpływem na środowisko. Jak wynika z odpowiedzi respondentów EKObarometru oczekują oni m.in. redukcji wielkości opakowań – to jasny sygnał dla wielu marek i kolejny impuls do wzmocnienia trendu zrównoważonego projektowania opakowań. Aż 43% badanych Polaków mówi wprost, że mogą nie kupić ponownie towaru, który ma za duże opakowanie. Poprzez optymalizację rozmiarów opakowań, dobór odpowiedniej gramatury oraz rodzaju surowca i zastosowanie bardziej efektywnych lakierów barierowych można zmniejszyć ilość zużywanych materiałów oraz ograniczyć marnotrawstwo zasobów. Ważne jest, aby firmy zamawiające opakowania zwracały uwagę na efektywność materiałową przy jednoczesnym dbaniu o estetykę i ochronę końcową swoich produktów. Oczywiście istnieją również argumenty na rzecz stosowania większych opakowań, które można uzasadnić funkcjonalnością. Ważne jest, aby producenci skoncentrowali się na minimalizacji wpływu na środowisko poprzez innowacje technologiczne i promowanie surowców biodegradowalnych. Oczywiście nie można zapominać także o wtórnym wykorzystywaniu używanych surowców” – zauważa Grzegorz Łajca, prezes Grupy Akomex.

Badani (70%) skłaniają się ku stosowaniu opakowań wykonanych z pojedynczego materiału wtórnego, czyli takiego, który podlega recyklingowi. 27% polskich respondentów stwierdziło, że takie opakowania mają pozytywny wpływ na środowisko i mogą prowadzić do ogromnych zmian na lepsze. Takie odpowiedzi wskazały głównie osoby po 45 roku życia.

Jak wynika z badania, 45% ankietowanych zaznacza, że produkcja opakowań z materiału podlegającego recyklingowi mimo swojego wartościowego wpływu, jest jedynie jednym z wielu kroków, jakie należałoby podjąć w celu ochrony środowiska. To stwierdzenie podkreślili mieszkańcy z największych miast (pow. 500 tys.).


Grupa Akomex to producent opakowań kartonowych w Polsce. Grupa składa się z 3 spółek: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Poza dostarczaniem opakowań dystrybuuje również ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla wielu branż w tym dla farmaceutycznej i spożywczej. Około połowa wyprodukowanych opakowań jest eksportowanych poza granice kraju, głównie do Europy Zachodniej.