Spółka mogła ustalać i kontrolować ceny produktów na rynku internetowym, tym samym naruszając przepisy ochrony konkurencji. Przedsiębiorstwu grozi kara do 10% obrotu, natomiast dwóm osobom zarządzającym firmą – do 2 mln zł kary.
Empire Brands to firma, która pod marką Empire, zajmuje się sprzedażą karmy dla psów i kotów za pośrednictwem swojego sklepu internetowego, platformy Allegro oraz hurtowo – w formie wysyłkowej do gabinetów weterynaryjnych i sklepów zoologicznych, które z kolei sprzedają je stacjonarnie lub online.
Uzyskane przez UOKiK informacje wskazują, że spółka w rozmowach osobistych, telefonicznych oraz w korespondencji mailowej mogła ustalać ze sprzedawcami ceny detaliczne produktów. Są podejrzenia, że taka praktyka może trwać od 2016 r.
„Efektem podejrzewanego porozumienia mogło być stosowanie identycznych cen karmy Empire w internecie przez spółkę i wszystkich sprzedawców detalicznych prowadzących sprzedaż internetową. Tym samym konsumenci nie mogliby kupić tych produktów taniej. Przypominam, że zgodnie z prawem ochrony konkurencji każdy ze sprzedawców powinien mieć swobodę kształtowania cen i konkurowania nimi o klienta. Ustalanie sztywnych i minimalnych cen jest zabronione” – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Pracownicy Empire na polecenie swoich przełożonych mogli kontrolować czy ceny karmy są tymi, które ustalono. Obniżenie cen przez przedsiębiorców mogło powodować otrzymywania wezwań do ich zmian, grozić karą w postaci zmiany form płatności, ograniczać dostęp do promocji, czy nawet podwyższanie cen hurtowych produktów.
Spółka Empire Brands oraz dwie osoby z kierownictwa firmy otrzymały zarzuty naruszenia konkurencji. Za udział w takim porozumieniu, które ograniczało swobodę firm w konkurowaniu o klienta, przedsiębiorcy grozi kara do 10% obrotu, natomiast menedżerom do 2 mln zł.