Gigafabryki produkcji ogniw akumulatorowych powstaną w trzech krajach UE

ACC, joint venture Stellantis, Mercedesa i TotalEnergies chce produkować 23% wszystkich ogniw akumulatorowych w Europie.

ACC (Automotive Cells Company) buduje pierwszą wielką fabrykę ogniw akumulatorowych w Billy-Berclau niedaleko Douvrin we Francji. Jak powiedział na uroczystości inauguracji budowy prezes zarządu Stellantis, John Elkann jest to „wspaniały przyszłościowy, europejski projekt”.

Fabryka jest częścią wartego 7 mld euro projektu budowy trzech fabryk ogniw akumulatorowych przeznaczonych dla samochodów o napędzie elektrycznym oraz z innymi rodzajami napędu we Francji, Niemczech i Włoszech.

„To pierwsza konkretna realizacja niezwykłego, ale trudnego projektu, który przyczynia się do ratowania planety, reindustrializacji i odzyskania suwerenności w celu uzyskania niezależności w produkcji baterii” – powiedział na uroczystości Yann Vincent, dyrektor generalny ACC.

Największa część produkcji ma być przeznaczona dla europejskich producentów samochodów elektrycznych zaangażowanych w ACC, aby – jak stwierdził Elkann – „wesprzeć rosnącą produkcję pojazdów elektrycznych i przejść na zrównoważoną mobilność”.

Jak stwierdził Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis projekt ten to „transformacja darwinowska”, która ma zapewnić 6000 miejsc pracy i ma na celu „wyprodukowanie 23% ogniw akumulatorowych w Europie”.

Jednocześnie Stellantis ogłosił, iż do 2030 roku wprowadzi we wszystkich swoich markach 65 nowych modeli aut elektrycznych. Firma, która stanowi spółkę Grupy PSA z Fiat Chrysler Automobiles jest właścicielem takich marek jak: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall.