EY: Odsetek konsumentów kupujących tylko niezbędne produkty wzrósł do 53% z 29% w ub.r.

Warszawa, 16.05.2023 (ISBnews) – Odsetek konsumentów, którzy “kupują tylko to, co niezbędne” wzrósł do 53% z 29% notowanych w poprzedniej edycji badania w maju ub.r., wynika z badania “EY Future Consumer Index”. 68% konsumentów deklaruje, że cena będzie głównym kryterium zakupów za trzy lata (wzrost z 34% poprzedniej edycji badania).

“Pogarszające się nastroje wśród konsumentów wpływają na zmiany w preferencjach zakupowych Polaków. Kupujemy bardziej rozważnie, polujemy na promocje, oszczędzamy na artykułach, które nie są niezbędne a oszczędność coraz częściej wygrywa z wygodą” – powiedział partner EY-Parthenon, ekspert ds. sektora handlu i produktów konsumenckich Grzegorz Przytuła, cytowany w raporcie.

Badanie wykazało, że a 45% respondentów deklaruje, że “wydaje mniej na rzeczy mniej istotne”.

Z badania wynika, że 84% respondentów martwi się o przystępność cenową artykułów pierwszej potrzeby, a 67% obawia się rosnących kosztów żywności, mediów i artykułów pierwszej potrzeby.

“W efekcie 90% respondentów chce bardziej świadomie i ostrożnie podchodzić do wydatków w najbliższym czasie” – czytamy dalej. 

31% badanych negatywnie ocenia swoją sytuację, tj. o 20 pkt proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania.

Przytuła wskazał, że największy potencjalny wpływ zmian zachowań zakupowych odczuć mogą firmy sprzedające odzież i obuwie oraz branża urody i kosmetyków, gdyż odpowiednio 43% i 38% konsumentów deklaruje, że będzie kupować mniej tego typu artykułów.

“Deklaracje istotnych oszczędności dotyczą także kategorii napojów alkoholowych i bezalkoholowych, gdzie odpowiednio 41% i 37% konsumentów deklaruje zmniejszenie wolumenów zakupów oraz elektronika, gdzie 17% konsumentów deklaruje, że w ogóle zrezygnowało z zakupów” – powiedział Przytuła.

Szósta edycja polskiego badania EY Future Consumer Index została przeprowadzona w Polsce w marcu 2023 r. na próbie 1 tysiąca osób w wieku 18-65 lat. Swoim szerokim zasięgiem objęło ono obszar całego kraju oraz wszystkie grupy społeczne. W skali globalnej badanie EY Future Consumer Index obejmuje swoim zasięgiem 27 krajów i 21 tysięcy respondentów. 

(ISBnews)