Archicom pokaże latem plan na podwojenie biznesu – wywiad

Warszawa, 11.05.2023 (ISBnews) – Archicom, który będzie wkrótce skupiać całość biznesu mieszkaniowego Grupy Echo-Archicom, szacuje, że aby objąć pozycję lidera sprzedaży mieszkań w Polsce, będzie musiał podwoić skalę i uważa, że jest to cel jak najbardziej realny, poinformował ISBnews członek zarządu Dawid Wrona. Po finalizacji włączenia biznesu mieszkaniowego Echo Investment do spółki Archicom – spodziewanej latem – spółka pokaże plan, jak tego dokonać.

“Chcemy stać się rynkowym liderem i już dziś przygotowujemy się do wdrożenia strategii wspierającej realizację tego celu. Na przełomie lipca i sierpnia, gdy sfinalizujemy proces, pokażemy dokładny plan, w jaki sposób to wykonamy” – powiedział Wrona w rozmowie z ISBnews.

“Grupa Echo-Archicom dąży do pozycji lidera w obu segmentach. Z danych rynkowych wynika, że w przypadku sektora mieszkaniowego uda nam się to osiągnąć, sprzedając powyżej 4 tys. mieszkań rocznie. Celem w pierwszym etapie strategii będzie dołączenie do trójki najlepszych deweloperów pod kątem sprzedaży – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym” – dodał.

Podkreślił, że dla Grupy Echo-Archicom podwojenie biznesu to “nic nowego”.

“Tego rodzaju doświadczenia zgromadziliśmy, m.in. rozwijając Resi4Rent. Mamy świadomość wyzwań, przed którymi staniemy, jednak czujemy się na nie należycie przygotowani. Aktywnie obserwujemy rynek, aby wybrać odpowiednią drogę. Dostrzegamy ogromny potencjał i przestrzeń do działania na rynku, który niezmiennie ma mocne fundamenty, dlatego też bezgranicznie wierzymy w sukces całego projektu” – wskazał.

Według niego, na pewno nieodzownym elementem strategii będzie wzmocnienie marki Archicom.

“Archicom już dziś kojarzy się z unikalnymi projektami i odpornością na rynkowe zawirowania. Jesteśmy liderem we Wrocławiu, a także marką ocenianą pozytywnie zarówno z perspektywy rynku wtórnego, jak i pierwotnego. Będziemy nadal pracować nad tym, aby zwiększać jej świadomość i rozpoznawalność, także z tym przekazem wrócimy do rynku latem” – powiedział.

Jednocześnie zwrócił uwagę, że zmiany w  strukturze Grupy Echo-Archicom nie wpłyną na relacje z klientami czy metody współpracy z wykonawcami.

“Zmiany te podyktowane są naszą ambicją w budowanie wyjątkowej wartości w oparciu o wiedzę obu spółek. Pomoże ona zwiększyć transparentność naszej oferty i struktury organizacyjnej. Wierzymy, że przełożą się one na wzrost zaufania do nas zarówno klientów, wykonawców, jak i inwestorów” – wyjaśnił.

Pod koniec marca prezes Grupy Echo-Archicom Nicklas Lindberg poinformował, że grupa spodziewa się w 2023 r. sprzedaży na poziomie ponad 2 tys. mieszkań, wobec 1 515 rok wcześniej.

“Marzec pokazał, że mamy do czynienia z odbiciem na rynku, szczególnie w segmencie popularnym. Na to ma i będzie miało wpływ poluzowanie dostępu do kredytów hipotecznych czy też rządowy program ‘Pierwsze mieszkanie’. Przede wszystkim jednak kupujący doszli do wniosku, że nie ma w najbliższym czasie przestrzeni na obniżki cen mieszkań” – skomentował Wrona.

“Jeśli polskie firmy będą odbudowywać Ukrainę, możemy spodziewać się, że w kraju będzie jeszcze większa konkurencja na poziomie wykonawczym. Spowoduje to m.in. wzrost kosztów realizacji inwestycji. Dlatego widzę tylko jeden kierunek: ceny mieszkań nadal będą rosły, choć wolniej niż do tej pory” – dodał.

18 kwietnia Archicom zawarł wstępne porozumienie dotyczące wniesienia przez Echo Investment do Archicom jego biznesu mieszkaniowego – w szczególności projektów deweloperskich oraz pracowników. Zgodnie z porozumieniem, w zamian za aport Echo Investment obejmie nowe akcje w kapitale zakładowym Archicom. Według wstępnego harmonogramu, transakcja może się zamknąć w lipcu 2023 r.

Spółki podały, że włączenie biznesu mieszkaniowego Echo Investment do Archicom oraz skupienie się na projektach komercyjnych przez Echo przyczyni się do osiągnięcia pozycji polskich liderów w obu segmentach. Zmiana uporządkuje także strukturę grupy, w której Archicom stanie się filarem mieszkaniowym, a Echo Investment skupi się na rozwijaniu segmentu nieruchomości komercyjnych, mieszkaniach na wynajem oraz tworzeniu wielofunkcyjnych projektów “destination”.

Archicom należy do Grupy Echo Investment od 2021 r. Dotychczas realizował projekty mieszkaniowe we Wrocławiu, natomiast Echo Investment – w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi. Grupa Echo Investment-Archicom sprzedała w ubiegłym roku 1 515 mieszkań, co dało jej szóste miejsce wśród deweloperów na polskim rynku. Obecnie ma w ofercie ok. 1,2 tys. mieszkań, a w 2023 r. zamierza rozpocząć budowę 2,5 tys. kolejnych.

Echo Investment jest polskim deweloperem, który realizuje inwestycje w trzech sektorach rynku nieruchomości: mieszkaniowym, handlowym oraz biurowym. Od 1996 roku spółka notowana jest na GPW. W 2022 r. miała 1,39 mld zł skonsolidowanych przychodów.

Tomasz Chaberko

(ISBnews)