Tesla zdetronizowana przez konkurenta z Chin

Przez lata producenci samochodów elektrycznych we wszystkich rankingach sprzedaży mogli jedynie oglądać plecy lidera. Amerykańska Tesla zbudowała sobie przewagę, która jeszcze w 2021 roku sięgała blisko 200 tys. sprzedanych samochodów nad drugą w rankingu Grupą Volkswagena. Tymczasem w 2022 roku Tesla nie tylko została wyprzedzona przez chińską Grupę BYD, ale też jej sprzedaż była niższa od chińskiego konkurenta o blisko pół miliona samochodów.

Oczywiście jest pewien haczyk. Statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych, publikowane przez serwis EV Volumes, dotyczą łącznie pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV), które w sprzedaży Grupy BYD stanowiły więcej niż połowę w 2022 roku, podczas gdy Tesla produkuje jak wiadomo wyłącznie czyste „elektryki”.

Biorąc pod uwagę sprzedaż jedynie tych ostatnich, Tesla nadal pozostawała na czele, z dostawami rzędu 1,31 mln samochodów, podczas gdy Grupa BYD dostarczyła nieco ponad 900 tys. pojazdów. Jednak jeśli obie firmy utrzymają ubiegłoroczne dynamiki wzrostu sprzedaży, wyprzedzenie Tesli przez Grupę BYD także pod względem pojazdów BEV będzie jedynie kwestią czasu i prawdopodobnie nastąpi już w tym roku. Jeszcze w 2021 roku Tesla sprzedała ponad 930 tys. samochodów, a Grupa BYD prawie trzykrotnie mniej, ok. 330 tys. „czystych elektryków”. W 2022 roku Tesla zwiększyła zatem sprzedaż o 40%, a Grupa BYD prawie trzykrotnie, i to koncentrując swoją sprzedaż niemal wyłącznie na rynku chińskim.

Grupa BYD i długo nic

Natomiast w rankingu uwzględniającym pojazdy zelektryfikowane BEV i PHEV, Grupa BYD może się pochwalić sprzedażą na poziomie 1,85 mln sztuk w 2022 roku, co oznacza praktycznie deklasację światowej konkurencji. Tesla jest druga ze swoimi 1,31 mln sztuk dostarczonych aut, a pozostałym konkurentom wciąż sporo brakuje do miliona sztuk. Grupa VW dostarczyła niewiele ponad 800 tys. samochodów ze wzrostem o jedynie 10% wobec 2021 roku, GM (wraz z chińskim joint-venture) poniżej 600 tys. pojazdów (+13%), a Stellantis i Hyundai po nieco ponad 500 tys. sztuk (wzrosty odpowiednio o 34% i 43%).

W pierwszej dwudziestce producentów o największej sprzedaży „elektryków” w minionym roku, poza Grupą BYD znalazło się jeszcze 9 innych firm z Państwa Środka, m.in. Geely Auto (w Polsce znane jako dostawca platformy dla wyczekiwanego polskiego samochodu elektrycznego marki Izera), GAC, SAIC, czy Chery Automobile.

Łącznie chińskie firmy dostarczyły na rynek ponad 5 mln „elektryków” w 2022 roku, czyli z grubsza połowę wszystkich pojazdów tego typu na świecie. Co więcej, spora część z nich osiągnęła dynamiki wzrostu porównywalne z Grupą BYD (+211% rok do roku), na przykład sprzedaż Geely Auto urosła aż o 251%, GAC o 130%, Chery Automobile o 136%, Changan Automobile Group o 134%, a Dongfeng Motor o 137%. Dla porównania ani jeden z dużych, uznanych zachodnich producentów samochodów nie miał trzycyfrowej dynamiki w minionym roku, a najwyższą zanotował Ford, na poziomie 55%. To sugeruje, że w kolejnych latach należy się spodziewać coraz większej dominacji chińskich producentów w obszarze elektromobilności.

Tesla wciąż liderem wśród najpopularniejszych modeli

Jeśli chodzi o najpopularniejsze na świecie modele samochodów elektrycznych w 2022 roku, Grupa BYD ma ich aż sześć w pierwszej dziesiątce, ale żadnego w pierwszej trójce. Tu wciąż niepodzielnie króluje Tesla ze sprzedażą 771 tys. samochodów Modelu Y oraz 476 tys. Modeli 3. Podium uzupełnia Wuling HongGuang Mini, który znalazł 424 tys. nabywców. Na miejscach 4-7 i 9-10 znalazły się poszczególne modele Grupy BYD, głównie w pełni elektryczne, ale są wśród nich także dwie hybrydy PHEV, w tym ta o najwyższej sprzedaży – Byd Song – która sprzedała się w 410 tys. egzemplarzy, co pozwoliło na zajęcie czwartego miejsca.

Jedynym rodzynkiem spoza oferty producentów chińskich i Tesli w pierwszej dziesiątce rankingu jest Volkswagen ID.4, który uplasował się na ósmej pozycji ze sprzedażą 174 tys. sztuk.

Zupełnie inaczej wyglądała w 2022 roku pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się marek pojazdów elektrycznych na rynku polskim, gdzie sprzedaż jak na razie liczy się raczej w setkach egzemplarzy niż w tysiącach. Tu na pierwszym miejscu, według danych firmy Samar, znalazła się Tesla, która sprzedała 1226 samochodów (wzrost o 33% rok do roku), ale z niewielką przewagą nad marką KIA (1144 pojazdy, wzrost o 31,6%). Kolejne pozycje w zestawieniu zajmują Mercedes (926 samochodów, +82,3%), BMW (824 szt., +83,1%), Audi (820 szt., +165,4%), Ford (746 szt.), Nissan (644 szt., +23,8%), Volkswagen (613 szt., +42,2%), Skoda (525 szt., +34,3%) i Peugeot (508 szt.). Ford i Peugeot to jedyne dwie marki, których nie było w pierwszej dziesiątce rok wcześniej. Jeśli zsumujemy sprzedaż trzech głównych marek Grupy VW, to wskakuje ona zdecydowanie na pierwsze miejsce, ze sprzedażą na poziomie 1958 samochodów (+73,1%).

Natomiast, jeśli chodzi o najpopularniejsze marki „elektryków” na rodzimym rynku, liderem jest Tesla Model 3 (761 sprzedanych egzemplarzy), który sprzedawał się w Polsce znacznie lepiej niż siostrzany (i niewiele droższy) Model Y prawdopodobnie ze względu na fakt, że jako jedyny w portfolio amerykańskiej marki pozwala w najtańszej wersji na uzyskanie dopłaty z rządowego programu „Mój Elektryk”. Na drugim miejscu znalazł się Ford Mech-E (745 sztuk), a na trzecim Nissan Leaf (560 sztuk).

Ponadto w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze dwa modele KIA (EV6 oraz e-Niro), Skoda Enyaq, Audi Q4 e-Tron, Tesla Model Y, Peugeot e-208 oraz Dacia Spring.