NielsenIQ: Sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła o 50% do 782,4 mln zł w 2022 r.

Warszawa, 03.04.2023 (ISBnews) – Sprzedaż roślinnych alternatyw osiągnęła rekordową wartość w 2022 r., rosnąc o 50% do 782,4 mln zł. Spośród wszystkich kategorii mleko roślinne rozwija się najlepiej. W 2022 r. sprzedaż mleka roślinnego wyniosła 387,1 mln zł przy stałym wzroście tej kategorii. Z kolei roślinne mięso zanotowało ok. 15% udziału w całym rynku mięsa paczkowanego, osiągając sprzedaż o wartości 176 mln zł, wynika z najnowszego raportu NielsenIQ. 

Dane te są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22% od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 mld euro. 

“Te dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt. Rząd powinien również inwestować w badania i rozwój tego sektora, aby wesprzeć obniżanie cen oraz poprawę jakości, aby jeszcze więcej konsumentów mogło podejmować zrównoważone decyzje żywieniowe” – skomentowała senior corporate engagement manager at GFI Europe Carlotte Lucas, cytowana w komunikacie poświęconym badaniu. 

“Analiza polskiego rynku roślinnych alternatyw nie pozostawia złudzeń. Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt. Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw” – dodała prezeska Fundacji ProVeg Patrycja Homa. 

Międzynarodowa organizacja pozarządowa Good Food Institute Europe (GFI Europe) przeanalizowała dane NielsenIQ, które wskazują, że w Polsce sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w 2022 r. o 17% do odpowiednio 387,1 mln zł oraz 76,8 mln zł. Roślinne mleko osiągnęło 10% sprzedaży całej kategorii mleka, a ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39% między 2020 a 2022 r. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1%. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3% w zeszłym roku, podczas gdy w skutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27%.

Z raportu wynika, że ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19% w 2022 r., podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4%. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1%, podczas gdy cena tradycyjnych serów o 20%. 

Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 15% r/r do 89,1 mln zł w 2022 r. (wzrost o 105% między 2020 a 2022 – niemal czterokrotnie więcej niż jogurty odzwierzęce). Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik, wskazano także w materiale. 

Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 15% r/r do 45,9 mln zł w 2022 r. (wzrost o 105% między 2020 a 2022), zaś śmietana zanotowała wzrost o 3% do 7,5 mln zł, wynika z raportu. 

Wykazany w raporcie 50-proc. wzrost sprzedaży wartościowej w 2022 oraz 125-proc. wzrost sprzedaży wartościowej między 2020 a 2022 wynikają z dołączenia kategorii mięsa roślinnego w 2022 r. Sprzedaż roślinnego mięsa w 2020 i 2021 nie była mierzona.

(ISBnews)