Ford podpisał porozumienie z indonezyjską firmą PT Vale Indonesia i chińską Zhejiang Huayou Cobalt. Na jego mocy powstanie wart 4,5 mld dolarów zakład przetwórstwa niklu.
Głównymi inwestorami będą Ford i Zhejiang Huayou Cobalt. Jest to pierwsza inwestycja Forda w kraju Azji Południowo-Wschodniej. Pokazuje to rosnące zainteresowanie producentów samochodów surowcami używanymi do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, które stanowią obecnie 40% ceny ostatecznej takiego wozu.
Główną część zakładu zlokalizowanego w Pomalaa w południowo-wschodnim rejonie wyspy Celebes ma stanowić instalacja wysokociśnieniowego ługowania kwasem (HPAL). W niewielkiej odległości firma Vale prowadzi kopalnię niklu. Firmy Vale i Huayou rozpoczęły budowę zakładu w listopadzie, jednak koszty były bardzo wysokie, stąd udział Forda w projekcie. Komercyjne uruchomienie instalacji ma nastąpić w 2026 roku. Febriany Eddy, dyrektor naczelny Vale Indonesia, powiedział iż zarządzana przez niego firma ma 30% udziałów w projekcie, a pozostała część jest kontrolowana przez Forda i Huayou. Nie jest jasne ile Ford zainwestuje w fabrykę, która ma produkować 120 000 ton rocznie osadu wodorotlenku niklu, materiału pozyskiwanego z rudy, używanego po przerobieniu w akumulatorach pojazdów elektrycznych, ale z nieoficjalnych informacji wynika, że ma być głównym inwestorem.
„Ford może zapewnić, że nikiel, którego używamy w akumulatorach pojazdów elektrycznych, jest wydobywany i produkowany zgodnie z takimi samymi standardami ESG w ramach naszej działalności na całym świecie” — powiedział podczas ceremonii podpisania umowy Christopher Smith, dyrektor ds. współpracy z instytucjami rządowymi.
Indonezja, która ma największe na świecie rezerwy niklu, stara się rozwijać przemysł przetwórczy tego metalu i poszukuje inwestorów zainteresowanych produkcją akumulatorów i pojazdów elektrycznych. Rząd tego kraju w 2020 roku zakazał eksportu nieprzetworzonej rudy niklu, aby zainteresować inwestorów i koncerny produkujące pojazdy elektryczne inwestycjami w przetwórstwo niklu na miejscu. Prócz Forda takimi inwestycjami zainteresowana jest chińska grupa BYD i Tesla.
Nie jest jasne, czy indonezyjskimi złożami zainteresuje się Volkswagen, który zapowiedział że zainwestuje 180 mld euro w ciągu pięciu lat w obszary obejmujące produkcję akumulatorów i pozyskiwanie do nich surowców.