Volkswagen wyjeżdża z Rosji

Volkswagen sprzedaje zakład w Kałudze, największy zakład motoryzacyjny w Rosji. Nie podano ani nabywcy, ani też ostatecznej daty sfinalizowania transakcji.

Jak poinformował Thomas Schaefer, dyrektor generalny marki Volkswagen, „proces sprzedaży nie został sfinalizowany”. „Wiadomo jednak, że robimy starania, aby w miarę szybko zamknąć sprzedaż” – dodał.

Fabryka w Kałudze, otwarta w 2007 r., największy zakład motoryzacyjny w Rosji, zatrudniała 4,2 tys. osób. Grupa VW zainwestowała w nią 1 mld euro, a jej zdolność produkcyjna wynosiła 225 tys. pojazdów rocznie. Wytwarzano tam Tiguany oraz Skody Octavia. Volkswagen osiągał bardzo dobre wyniki sprzedaży aż do inwazji na Ukrainę – w zeszłym roku sprzedaż spadła o połowę w stosunku do 2021 r.

Moskiewski dziennik RBC doniósł na początku marca, że fabrykę miała kupić grupa dealerów samochodowych Avilon. Rzecznik firmy powiedział wówczas, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. Z kolei „Kommiersant” poinformował, że zakładem w Kałudze jest zainteresowana także Grupa GAZ, która już składała niektóre modele Volkswagena w Niżnym Nowogrodzie. VW jednak wygasił z nią później współpracę, prawdopodobnie dlatego, że ten producent samochodów dostawczych zaopatrywał w wozy dostawcze siły zbrojne Federacji Rosyjskiej.