Sukces polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2022 r.

Wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wzrosła w 2022 r. o 26,7% do 47,6 mld euro (223 mld zł) wobec roku 2021. Wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk podkreśla, że wyniki w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi są bardzo dobre mimo bardzo trudnego i specyficznego roku – roku wojny w Ukrainie po rosyjskiej napaści.

– To jest ogromny sukces polskich rolników i eksporterów. Polskie rolnictwo produkuje zdrową, smaczną żywność, która jest chętnie kupowana – mówi Henryk Kowalczyk.

– Jeśli w takim tempie będziemy rozwijać eksport produktów rolno-spożywczych, to za kilka lat staniemy się potęgą eksportową, choć już dziś w niektórych asortymentach stanowimy ścisłą czołówkę – dodaje.

– Na podkreślenie zasługuje fakt, że niezmiennie rośnie dodatnie saldo naszej wymiany handlowej artykułami rolno-spożywczymi, które wyniosło w ubiegłym roku 15,5 mld euro – stwierdził też wicepremier.

Z najnowszych danych resorty wynika, że 74% wartości polskiego eksportu rolnego przypada na kraje Unii Europejskiej, a głównym odbiorcą pozostają Niemcy – 11,9 mld euro. W ubiegłym roku nastąpił wzrost wartości eksportu do tego kraju o 25%.

W następnej kolejności obiorcą naszych produktów są Niderlandy – 3,1 mld euro, wzrost o 37%. Podobny wzrost wartości eksportu, o 35% nastąpił w przypadku Francji – 2,9 mld euro.

– Głównymi naszymi produktami eksportowymi do krajów unijnych były: mięso drobiowe, produkty mleczne i mięso wołowe – mówi szef resortu.

Eksport do krajów pozaunijnych

Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 12,3 mld euro (58 mld zł), co oznacza wzrost o 20%.

Do krajów pozaunijnych z Polski eksportowano przede wszystkim: produkty mleczne – 1,0 mld euro, mięso drobiowe – 990 mln euro, pszenicę – 776 mln euro, czekoladę i wyroby czekoladowe – 733 mln euro, pieczywo i wyroby piekarnicze – 731 mln euro.

Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania – 3,7 mld euro, wzrost o 25%, Ukraina – 945 mln euro, wzrost o 16%, Stany Zjednoczone – 770 mln euro, wzrost o 26%.

– Do Izraela wyeksportowaliśmy produkty o wartości 439 mln euro, ale tutaj nastąpił wzrost aż o 50% – mówi Henryk Kowalczyk.

Szef resortu rolnictwa podkreśla też, że znaczący wkład w rozwój polskiego eksportu wniósł Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.