Warszawa, 16.02.2023 (ISBnews) – Producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek w większości segmentów opon w 2022 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Opony do samochodów osobowych spadły o 4%, dostawczych – także o 4%, do maszyn rolniczych – o 17%, a przemysłowych – o 11%. Wzrosty zanotowano tylko w segmencie opon motocyklowych – o 4,8% oraz do SUV – o 8%, zaś w segmencie samochodów ciężarowych sprzedaż opon była bez zmian (0%). Spadki widać też w większości segmentów na rynkach europejskich.
W IV kw. rosła sprzedaż tylko w segmencie opon ciężarowych (o 1%), bez zmian zaś do SUV (0%). Pozostałe segmenty zanotowały głębokie spadki: opony do samochodów osobowych – o 18%, dostawczych – o 10%, do maszyn rolniczych – o 33%, przemysłowe – o 28%, a motocyklowe – o 22,3%, podano.
“Spadki sprzedaży opon na rynek potwierdzają spowolnienie gospodarcze i wyczekiwanie rynku na to, co wydarzy się w 2023 roku – zarówno w kontekście niższego popytu na samochody, jak i oszczędzania na wydatkach w gospodarstwach domowych. I chociaż w porównaniu do czasów pandemii sprzedaż opon jest znacznie wyższa, to jednak widać niepewność w tym segmencie motoryzacji. Rok 2023 jest wyzwaniem dla całego rynku – chociaż oczekuje się, że w drugiej połowie roku otoczenie rynkowe może być nieco bardziej sprzyjające niż na jego początku” – powiedział prezes PZPO Jacek Pryczek, cytowany w komunikacie.
“Ostatni kwartał charakteryzował się spadkami w niemal wszystkich segmentach, poza oponami do SUV-ów i ciężarówek. Spadki te nie są tak głębokie, jak w bardzo trudnym roku 2020. W perspektywie całego roku opony do SUV-ów i aut ciężarowych, a także motocykli wyszły na plus. Ciekawe zmiany są także w porównaniu kategorii opon letnich, zimowych i całorocznych. W 2022 roku opony zimowe zmniejszyły swój udział w rynku o 4 pkt proc. do 43%. Z kolei letnie i całoroczne zwiększyły udział o 3 i 1 pkt proc. do odpowiednio 39% i 18%. Tym samym dynamika sprzedaży opon całorocznych znacząco spadła po kilku latach mocnych wzrostów i wydaje się, że osiągnęła docelową pozycję na rynku” – dodał dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki.
Jeśli chodzi o cały rynek europejski, to segment opon konsumenckich odnotował spadek o 2% w 2022 r. w porównaniu do 2021 r., przy spadku o 10,1% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Rynek opon do samochodów ciężarowych i autobusów pozostał stabilny (wzrost o 1%), pomimo gwałtownego spadku o 8,2% w II połowie roku. Podobny trend widać również w segmencie opon motocyklowych, gdzie sprzedaż pozostała stabilna (0%) pomimo spadku w ostatnim kwartale o 11%. Opony rolnicze odnotowały ujemne wartości przez cały rok, co spowodowało łączny spadek o 22%.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego to organizacja przemysłowa zrzeszająca kluczowych producentów opon obecnych na polskim rynku – firmy Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Dębica, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli oraz Trelleborg.
(ISBnews)