Czy firmy są przygotowane do spełnienia wymogów regulacyjnych w zakresie raportowania ESG? Większość respondentów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez Workiva, dostawcę oprogramowania do raportowania w zakresie finansów i księgowości, twierdzi, że nie. Według badania, 67% ankietowanych specjalistów ESG uznało, że ich firma nie jest przygotowana. Uczestnicy badania pochodzą z 1 300 firm w 13 krajach (USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Holandii, Danii, Norwegii, Włoszech, Szwajcarii, Austrii i Singapurze).
Dane zgromadzone w raporcie pozwalają się przyjrzeć, na jakim etapie wdrażania ESG są firmy w tych krajach, także niemieckie, co ma ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę, że jest to największy kontrahent handlowy Polski. W tym miejscu trzeba przypomnieć, że od ponad roku organizacje pracodawców alarmują, że polskie firmy są tak zacofane w myśleniu o ESG, że za chwilę zaczną tracić zachodnich kontrahentów. Dzięki badaniu Workiva, możemy się przyjrzeć w szczegółach temu, co dzieje się w tym obszarze w innych krajach.
Zacznijmy od ciekawej danej, która mówi, że aż 70% badanych firm z Niemiec wyznaczyło już osoby odpowiedzialne za raportowanie ESG. W Wielkiej Brytanii (59%) Austrii (58%) i Holandii (56%) odsetek ten jest niższy.
Jaki dział w firmie jest odpowiedzialny za raportowanie?
Okazuje się, że raportowanie ESG w firmach jest w rękach wielu różnych działów. Wskazuje to na konieczność współpracy między zespołami, na co zwracają uwagę autorzy badania: respondenci najczęściej twierdzili, że raportowanie i strategia ESG leży w gestii działu finansowego (37%), działu ESG/zrównoważonego rozwoju (37%), zasobów ludzkich (32%) oraz działu operacyjnego (29%). Mniej popularne działy zajmujące się strategią i raportowaniem ESG to: biuro zarządu (24%), zakupy/zamówienia (24%), marketing/komunikacja (22%), relacje z inwestorami (21%) i prawny (14%).
Trudności związane z raportowaniem ESG
Największy problem z raportowaniem ESG, według uczestników badania, to obliczanie protokołów gazów cieplarnianych w celu zmierzenia zakresu emisji. Jest to wyzwanie, ponieważ inwestorzy domagają się obecnie szczegółowych i spójnych danych ESG.
Z badania wynika, że raportowanie ESG jest stosunkowo nowym przedsięwzięciem dla większości firm, przy czym 58% badanych potwierdziło, że ich organizacja rozpoczęła formalne raportowanie danych ESG, klimatu/zrównoważonego rozwoju lub społecznej odpowiedzialności biznesu w ciągu ostatnich 1 do 3 lat, podczas gdy zaledwie 14% zaznaczyło, że ich organizacja nie opublikowała jeszcze formalnego raportu.
Dane te wyraźnie pokazują dystans jaki dzieli obecnie polskie firmy w raportowaniu ESG od naszych zachodnich sąsiadów.
Gdzie są korzyści biznesowe?
Siedmiu na dziesięciu respondentów stwierdziło, że raportowanie ESG w ich firmie ma już pozytywny wpływ na utrzymanie i pozyskanie klientów (79%), oszczędności kosztów (73%), cenę i pozyskanie ubezpieczeń czy kredytów (79%) oraz zmniejszenie długoterminowego ryzyka (73%).
Na koniec warto jeszcze popatrzeć na korzyści, które moim zdaniem, w Polsce nie są jeszcze tak widoczne. Niemieccy uczestnicy badania podkreślali, że raportowanie ESG poprawiło morale pracowników (73%) wysiłki rekrutacyjne (75%) oraz relacje z inwestorami i interesariuszami (72%).