Audi od 2026 r., czyli już za 4 lata będzie wprowadzać na rynek wyłącznie w pełni elektryczne modele samochodów – ogłosił koncern. Poinformował też, że najpóźniej w 2033 r. zakończy całkowicie produkcję aut z silnikami spalinowymi. To efekt realizacji ambitnej, jak na koncern motoryzacyjny, strategii korporacyjnej „Vorsprung 2030”.
Firma z Ingolstadt nie ukrywa swojego przekonania, że sukces biznesowy jest obecnie nierozerwalnie związany z odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną. Stąd jej silne zaangażowanie w zdobycie pozycji wiodącego dostawcy zrównoważonej mobilności klasy premium, co w praktyce oznacza znacznie więcej niż elektryfikację i redukcję emisji CO2. Obecnie system zarządzania ESG (environment, social i governance), odgrywa on rolę we wszystkich decyzjach korporacyjnych firmy, a także w jej produktach i usługach – poinformował producent samochodów.
Misja ZERO by Audi
Chociaż redukcja emisji CO2 nie jest jedynym celem zaangażowania Audi w zrównoważony rozwój, producent wyznaczył sobie ambitne cele w zakresie zmian klimatycznych i ochrony zasobów. Do roku 2050 Audi chce osiągnąć neutralność węglową netto dla całej firmy. Aby to zrealizować wdrożono program ekologiczny „Mission Zero”. Jest to program środowiskowy, w ramach którego firma wprowadza działania mające na celu zmniejszenie śladu ekologicznego w produkcji i logistyce.
Dwa zakłady – Böllinger Höfe i Bruksela – już teraz produkują pojazdy w pełni elektryczne. Od przyszłego roku, Audi Q6 e-tron będzie pierwszym całkowicie elektrycznym modelem, który zjedzie z linii produkcyjnej w Ingolstadt.
Produkcja samochodów całkowicie elektrycznych stopniowo rozpocznie się także w fabrykach Neckarsulm, San José Chiapa i Győr. Audi zapowiada, że w 2029 r. we wszystkich zakładach produkcyjnych będzie produkowany co najmniej jeden model samochodu całkowicie elektrycznego.
Wdrażany we wszystkich fabrykach Audi „Program ochrony środowiska” dotyczy także obszarów efektywnego wykorzystania zasobów i wody oraz zachowania różnorodności biologicznej. Przykładowo Audi planuje do 2035 r. zmniejszyć o połowę dzisiejszą, ważoną ekologicznie, wartość zużycia wody w swoich zakładach produkcyjnych.
Co ciekawe, już 4 lata temu Audi México stało się pierwszym na świecie producentem premium, który produkuje samochody całkowicie bez ścieków. Z kolei w zakładzie w Neckarsulm, w ramach pilotażowego projektu pomiędzy fabryką a sąsiadującą z nią miejską oczyszczalnią ścieków, stworzono obieg wody, który zmniejszy zapotrzebowanie na wodę o ponad 70%.
Zeroemisyjne fabryki w Chinach
Audi i jego partner FAW budują obecnie w Changchun (Chiny) zakład, w którym lokalnie produkowane będą modele oparte na platformie technologicznej PPE (Premium Platform Electric). Będzie to pierwszy zakład samochodowy w Chinach, w którym z taśmy zjeżdżać będą wyłącznie całkowicie elektryczne modele Audi. Fabryka w Chinach, będzie całkowicie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ będzie w 100 procentach wykorzystywał do produkcji energię ekologiczną, przy czym część zapotrzebowania na energię elektryczną zaspokajać będzie instalacja fotowoltaiczna na dachu fabryki.
Do 2030 r. Audi chce zmniejszyć o połowę, w porównaniu z rokiem 2018, swój bezwzględny wpływ na środowisko w zakresie zużycia energii pierwotnej, emisji z elektrowni, ekwiwalentów CO2, zanieczyszczeń powietrza, lokalnego zagrożenia wód oraz ilości ścieków i odpadów. Od 2020 r. Audi publikuje połączony raport roczny i raport zrównoważonego rozwoju, aby udostępnić wszystkim interesariuszom swoje wyniki finansowe i ESG. Firma zapowiedziała również, że będzie zlecać ocenę swoich wyników ESG niezależnej agencji ratingowej.