ZBP: Liczba aktywnych klientów indywidualnych e-bankowości wyniosła 21,89 mln w III kw.

SEG 2025

Warszawa, 21.12.2022 (ISBnews) – Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 41,45 mln na koniec III kw. 2022 r. (co oznacza wzrost o 7,02% r/r i 1,49% kw./kw.). Liczba aktywnych klientów wyniosła 21,89 mln (wzrost o 5,05% r/r i  1,1% kw/kw), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.

Średnia wartość przelewu klienta indywidualnego w Polsce w III kwartale wyniosła 1 128,53 zł. Jest to wzrost o 29,58% r/r. Średnia liczba przelewów aktywnego użytkownika bankowości internetowej wyniosła 5,81 w III kwartale, co oznacza wzrost o 0,89% r/r.

“W III kwartale 2022 r. liczba rachunków klientów indywidualnych mających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej wyniosła ponad 41 mln. Wzrost osiągnęła także liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych i osiągnął on 3,5% względem II kwartału 2022 r. Obecnie jest blisko 19 mln takich klientów . Wzrosła także liczba użytkowników, którzy co najmniej raz w miesiącu logują się do e-bankowości o 3% względem II kwartału 2022 r.” – czytamy w prezentacji.

Trzeci kwartał 2022 roku przyniósł największe zmiany w bankowości mobilnej. Z tej formy kontaktu z bankiem korzysta 18,7 mln klientów. To wzrost o 3,5% kw/kw i blisko o 18% r/r. Z Raportu NetB@ank wynika, że znacznie wzrosła również liczba klientów mobile only. Klientów korzystających wyłącznie z bankowości mobilnej jest w naszym kraju ponad 12,5 mln.

“Ponownie obserwujemy wzrost zainteresowania bankowymi usługami mobilnymi wśród Polaków. Z pewnością wynika to z intuicyjności i łatwości obsługi aplikacji mobilnych do zarządzania finansami, ale także stałego wzrostu funkcjonalności i poszerzania możliwości aplikacji, dzięki czemu coraz większa gama usług trafia do urządzeń mobilnych. Z tego względu mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym, bo rosnąca liczba klientów korzystających z bankowości mobilnej staje się impulsem do rozwoju funkcjonalności aplikacji i sfery user experience, a lepsza jakość oferowanych rozwiązań przyciąga z kolei nowych użytkowników” – powiedział wiceprezes ZBP Włodzimierz Kiciński, cytowany w materiale.

Liczba klientów MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej na koniec III kwartału wyniosła 3,43 mln (+0,69% kw/kw, +8,04% r/r), spośród tych klientów aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej 2,34 mln (+0,33% kw/kw, +11,05% r/r).

Dane za III kwartał 2022 roku dotyczące płatności bezgotówkowych, pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej pokazują znaczne zmiany w systemie rozliczeniowym Express Elixir. Tym razem o ponad 11%. Do blisko 60 mln sztuk wzrosła liczba odnotowanych przelewów natychmiastowych. Oznacza to wzrost o ponad 81% względem poprzedniego roku. III kwartał 2022 przyniósł także wzrost wartości transakcji o blisko 9%, podano.

Jak wynika z Raportu NetB@ank, nieznaczne zmiany dotyczą także systemu Elixir. W badanym okresie nastąpił wzrost średniej wartości transakcji o blisko 2% oraz spadek liczby transakcji – o około 2% w stosunku do II kwartału br.

(ISBnews)