Pepco odpowiada na kryzys inflacyjny cięciem kosztów, nie spowolni ekspansji – wywiad

Warszawa, 13.12.2022 (ISBnews/ ISBiznes.pl) – Pepco Group podejmuje szeroko zakrojone inicjatywy, by zmniejszyć koszty działalności i złagodzić efekt wzrostu kosztów, a jednocześnie ocenia, że wysoka inflacja i ceny energii nie powinny mieć wpływu na realizację programu rentownej ekspansji sieci sklepów, poinformował CFO Grupy Mat Ankers w rozmowie z ISBnews i ISBiznes.pl.

“Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, z czym borykają się kupujący w związku z rosnącymi kosztami życia. Widzimy, że klienci uważnie decydują o tym, na co wydają swoje pieniądze, obserwują każdy grosz i cent – i coraz częściej szukają odpowiedniej wartości – stosunku ceny do jakości. Naszym priorytetem pozostaje wciąż pomoc w oferowaniu klientom o ograniczonym budżecie dużego wyboru, wartości i wygody” – powiedział Ankers w rozmowie z ISBnews i ISBiznes.pl.

Podkreślił, że Pepco Group podejmuje “szeroko zakrojone inicjatywy”, by zmniejszyć koszty działalności i złagodzić efekt wzrostu kosztów. To z kolei pomaga złagodzić presję na ceny w wielu kategoriach produktów.

“W Pepco, dzięki poprawie efektywności planowania zapasów, udało nam się zmniejszyć ilość zapasów przechowywanych w całej firmie. Nasze towary przepływają teraz bezpośrednio z miejsca odbioru w sklepie na półki, dzięki czemu znacząco skróciliśmy rotację zapasów. Wszystkie te inicjatywy mające na celu obniżenie naszych kosztów operacyjnych pozwalają nam utrzymać pozycję lidera cenowego. Naszym celem jest utrzymanie i poprawa tej pozycji, dzięki której możemy zwiększać nasz udział w rynku. Dbamy także o to, aby utrzymywać i zwiększać znaczenie naszych sklepów dla obecnych jak i nowych klientów – co świadczy o sile wszystkich marek w grupie” – wskazał CFO.

W ocenie spółki, wysoka inflacja i koszty energii nie ograniczą ani nie wydłużą realizacji planów ekspansji sieci.

“Nie powinno mieć to wpływu. Grupa koncentruje się na realizacji programu rentownej ekspansji sieci sklepów – naszego największego źródła tworzenia wartości. Marka Pepco weszła do Grecji w październiku 2022 r. i zostanie wprowadzona na rynek portugalski wiosną 2023 roku. W ciągu najbliższych 18 miesięcy planujemy podwoić liczbę sklepów Dealz w Polsce do 340 ze 170 na koniec roku obrotowego 2022. Wykorzystamy nasze istniejące relacje rynkowe, aby przyspieszyć rozwój na rynkach, gdzie jeszcze nie jesteśmy obecni, a jest tam miejsce dla takich sklepów jak nasze. Jesteśmy już obecnie w 19 krajach Europy” – powiedział Ankers.

Zwrócił uwagę, że według wielu branżowych analityków, w najbliższych latach sprzedaż detaliczna w dyskontach będzie notować trwały wzrost w całej Europie.

“W przypadku Pepco, jesteśmy jednym z zaledwie kilku dużych i zaawansowanych operatorów handlu dyskontowego w Europie Środkowo-Wschodniej, a to daje nam możliwość rozwoju i pokrywania geograficznie białych plam, gdzie jeszcze nie jesteśmy obecni” – dodał.

“Niezależnie zatem od bieżących wydarzeń w otoczeniu gospodarczym Pepco Group przyspiesza program ekspansji sieci sklepów, podnosząc cel ekspansji do poziomu co najmniej 550 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2023, w wyniku czego na koniec roku nasza sieć powinna liczyć przynajmniej 4 500 sklepów” – podsumował CFO.

Przypomniał, że Pepco Group jest zaangażowane w przyspieszenie programu rozwoju rentownych sklepów, co w połączeniu ze zwiększoną koncentracją na Europie Zachodniej i szeroko zakrojonym programem modernizacji w Europie Środkowo-Wschodniej oznacza, że jej roczne wydatki kapitałowe wzrosną z poziomów historycznych do 350-400 mln euro w ciągu kilku najbliższych lat.

Wcześniej dziś, podczas telekonferencji z analitykami Ankers mówił, że Pepco Group ocenia sprzedaż w okresie przed świętami Bożego Narodzenia jako “silną” i uważa, że dobrze reaguje ona na asortyment przygotowany we wszystkich rodzajach sklepów grupy.

Pepco Group prowadzi działalność w dwóch segmentach rynkowych: poprzez Pepco (sieć wielobranżowych sklepów dyskontowych) oraz Poundland/Dealz (sieć sklepów działających w modelu zakupów impulsowych artykułów spożywczych, ogólnego przeznaczenia, sezonowych i artykułów pierwszej potrzeby sprzedawanych w formule cen jednorodnych). Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.

Tomasz Oljasz, Barbara Woźniak

(ISBnews/ ISBiznes.pl)