Indeks cen: Ile i gdzie zapłacimy za pizzę, kotleta czy zupę

W czasach szalejącej inflacji i rosnących kosztów utrzymania sprzedaż pizzy rośnie. Gorzej radzi sobie hamburger, kotlet i zupa. Najtańszy obiad zjemy w Lubelskiem, pizzę w Lubuskiem, a hamburgera w Kujawsko-Pomorskiem.

Analitycy firmy Dotykaćka prześledzili ceny najpopularniejszych w Polsce dań — hamburgera, pizzy, kotleta schabowego oraz tradycyjnej zupy — ich dynamikę w zależności od regionu, wolumen sprzedaży oraz zmianę w stosunku do poziomów sprzed roku. Powstał indeks cen, Dotykačka Index za III kw. 2022 r., obrazujący trendy kulinarne w skali całego kraju i także w każdym z 16 województw.

– Analiza zebranych przez nas danych przyniosła niekiedy zaskakujące rezultaty. Spodziewaliśmy się, że średni wzrost cen w stosunku do tych sprzed roku jest wyższy niż oficjalne wskaźniki inflacji, jednak wzrosty cen hamburgerów o ponad 57% w Kujawsko-pomorskiem, kotletów o ponad 48% w Łódzkiem lub zup o ponad 51% w Podlaskiem były sporym zaskoczeniem mówi Jerzy Łochowski, country manager w firmie Dotykačka, dostawcy systemu POS dla małych i średnich firm.

– Bardzo ciekawa jest także rozpiętość cen i ich wzrostów. Średnia cena dużej pizzy w Lubuskiem wynosiła 27,5 zł, przy wzroście o zaledwie 1%, podczas gdy w sąsiednich województwach jej cena była wyższa o 5 zł i wzrosła o ponad 18% — dodaje.

Ceny. Pizza kontra hamburger

Za dużą pizzę płaciliśmy w III kw. 2022 r. średnio 33,5 zł — przed rokiem było to 29,2 zł. Jest to jedyne danie z koszyka Dotykačka Index, którego sprzedaż w ostatnim roku wzrosła — o 6,3% — zaś jego średnia cena zanotowała najmniejszy wzrost o 14,8%.

Zaskakuje też rozpiętość cen i ich wzrostów w poszczególnych województwach. W województwie lubuskim średnia cena pizzy wzrosła zaledwie o 1% i wynosi 27,5 zł, podczas gdy na drugim końcu Polski — w województwie podlaskim — jej cena wzrosła o ponad 22% i wynosi blisko 38 zł. Najwięcej za pizzę zapłacimy w województwie świętokrzyskim —ponad 40 zł.

Pizzę najchętniej jemy w godzinach popołudniowych i wieczornych — szczyt zamówień na przysmak rodem z Włoch przypada na godziny 18:00-20:00. Również w tych porach najchętniej jemy hamburgery, jednak w ich przypadku dynamika cen i sprzedaży wygląda nieco gorzej.

Średnia cena hamburgera bez dodatków wynosiła 28,4 zł wobec 23 zł przed rokiem, a więc wzrosła o 24%. Kupujemy ich jednak o blisko 11% mniej niż przed rokiem. Fenomenem jest tutaj województwo kujawsko-pomorskie, gdzie średnia cena hamburgera wzrosła w ostatnim roku o ponad 57%, a jednocześnie utrzymuje się na najniższym poziome w całym kraju i wynosi zaledwie 20,8 zł, podczas gdy w pozostałych województwach jego cena waha się pomiędzy 24,7 zł w Świętokrzyskiem a 31,4 zł w Pomorskiem.

Z zupy rezygnujemy chętniej niż z kotleta

Żelazny zestaw obiadowy — zupa i kotlet — swój szczyt sprzedaży notuje, jak można się spodziewać, między godzinami 13:00-15:00. W ostatnim roku — w przeciwieństwie do cen — zmniejszyła jednak jego sprzedaż. Sprzedaż tradycyjnych zup — takich jak barszcz, rosół czy pomidorowa — spadła o 7,5%, zaś kotletów schabowych o 2,1%.

Dotykačka podaje, że najtańszy klasyczny obiad zjemy w Lubelskiem, gdzie zapłacimy średnio 10,3 zł za talerz zupy oraz 17,6 zł za schabowego. Najwięcej za zupę zapłacimy w województwach mazowieckim i łódzkim — (odpowiednio) 18,5 zł i 18,4 zł, zaś najwięcej za kotleta zapłacimy w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim i wielkopolskim — ponad 32 zł.

– Obecny Dotykačka Index skupia się na danych z ostatniego roku, jednak w naszej analizie cen cofnęliśmy się aż do 2019 r., co pozwoliło nam na uzyskanie szerszej perspektywy oraz zaobserwowanie trendów długoterminowych — wyjaśnia Jerzy Łochowski.

– Lekkie wzrosty cen dań z naszego koszyka — na poziomie 1-3% — dało się zaobserwować już w 2019 r. W 2020 r. ceny praktycznie zatrzymały się, a w przypadku hamburgerów i kotletów nawet spadły o kilka procent. Wzrosty cen wszystkich dań rozpoczęły się od początku 2021 r., z praktycznie tą samą dynamiką, jaką obserwujemy obecnie – dodaje.

Dotykačka Index Q3 2022 bazuje na danych rynkowych z całej Polski, z okresu od III kw. 2021 r. do końca III kw. 2022 r.